Globaalit älypuhelintoimitukset supistuivat alkuvuonna - markkinajohtaja Samsungin osuus nousi korkeimmalle viiteen vuoteen

Samsungilla ja Applella alkuvuosi sujui kohtalaisen hyvin, muilla suurimmilla valmistajilla huonommin.

Muun muassa Applen ja Samsungin saatua julkaistua alkuvuoden 2022 tuloksensa, ovat useat tutkimusyhtiöt julkaisseet tilastojaan älypuhelinmarkkinoiden kehityksestä tammi-maaliskuussa 2022.

Muun muassa tutkimusyhtiö Strategy Analytics kertoo maailmanlaajuisten älypuhelintoimitusten laskeneen alkuvuonna 10,9 prosentilla vuodentakaisesta 313,5 miljoonaan älypuhelimeen.

”Tämä on kolmas peräkkäinen vuosineljännes laskua älypuhelinten toimitusmäärissä vuosivertailussa. Tehtaiden rajoitukset ja komponenttipula rajoittivat edelleen älypuhelinten tarjontaa tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Samaan aikaan epäsuotuisat taloudelliset olosuhteet, geopoliittiset ongelmat sekä COVID-19-häiriöt (Kiinan jatkuvat rajoitukset ja niin edelleen) heikensivät edelleen kuluttajien kysyntää älypuhelimille ja muille ei-välttämättömille tuotteille”, kommentoi Strategy Analyticsin Director Linda Sui.

Strategy Analytics arvioi Samsungin toimittaneen alkuvuonna 74,5 miljonaa älypuhelinta eli 2,7 prosenttia vuodentakaista vähemmän, yltäen 23,8 prosentin markkinaosuuteen, joka on Samsungille korkein osuus markkinoista ensimmäisellä vuosineljänneksellä viiteen vuoteen.

”Hiljattain lanseeratun Galaxy S22 -sarjan, erityisesti korkeahintaisimman S22 Ultra -mallin, kysyntä oli vahvaa. Samaan aikaan Samsung jatkaa kasvua massamarkkinoiden A-sarjan kanssa useilla markkinoilla”, kommentoi Woody Oh, Strategy Analyticsin Director.

Suurimmista TOP5-älypuhelinvalmistajista Strategy Analyticsin tilastoissa toimituksiaan kasvatti ainoastaan Apple, sekin vain niukasti 0,6 prosentilla 57,0 miljoonaan älypuhelimeen, mikä merkitsi 18,2 prosentin markkinaosuutta.

”Apple saavutti myös suurimman ensimmäisen vuosineljänneksen markkinaosuutensa sitten vuoden 2013 johtavien kiinalaisten brändien kärsiessä heikoista kotimarkkinoista”, toteaa Strategy Analyticsin Woody Oh.

Kiinalaisten Xiaomin, Oppon (sisältäen OnePlussan) ja Vivon toimitukset laskivatkin reippaasti – vastaavasti 19,6 prosentilla, 29,2 prosentilla ja 31,2 prosentilla.

Xiaomi ylsi 12,4 prosentin, Oppo 9,5 prosentin ja Vivo 8,1 prosentin markkinaosuuteen.

Esimerkiksi Xiaomi kärsi myös Ukrainan-sodan ja kiihtyneen inflaation vaikutuksista Euroopan markkinoilla, sillä Xiaomin markkina-asema on ollut vahva Itä-Euroopassa.

”Globaali kilpailu muiden merkittävien älypuhelinbrändien välillä viiden kärjen ulkopuolella oli kovaa vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä. Honor, Realme, Lenovo / Motorola ja Transsion menestyivät kaikki yleistä markkinakehitystä paremmin, mutta eri alueilla”, kommentoi Strategy Analyticsin Executive Director Neil Mawston.

Kiinassa toinen tutkimusyhtiö on arvioinut omissa tilastoissaan Honorin nousseen markkinajohtajaksi alkuvuonna.

”Ennustamme maailmanlaajuisten älypuhelintoimitusten supistuvan -1 prosentista -2 prosenttiin vuotta aiemmasta koko vuonna 2022. Tämä vuosi tulee olemaan kahden puolikkaan tarina. Geopoliittiset ongelmat, komponenttipula, hintainflaatio, valuuttakurssien epävakaus ja COVID-häiriöt painavat edelleen älypuhelinmarkkinoita vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla, ennen kuin tilanne helpottuu toisella puoliskolla rokotteiden, keskuspankkien koronnostojen ja vähempien tehtaiden toimitushäiriöiden myötä.”