Porsche esitteli edullisemman version sähköautostaan – Taycan 4S alkaen 113 990 euroa

Porsche Taycan 4S tarjoaa jatkossa edullisimman tavan ostaa merkin sähköauto. Se tarjoaa 530 hevosvoimaa tehoa ja yli 400 kilometrin toimintamatkan hintaan 113 990 euroa. 

Syyskuussa Porsche esitteli uuden täysin sähkökäyttöisen auton Taycan Turbo S- ja Taycan Turbo ‑malliversioina ja vaihtoehtoja tulee jo nyt lisää. Laajeneminen tehdään hinnastossa alaspäin, sillä Taycan 4S on jatkossa merkin edullisin sähköautoversio. Siinä on paljon yhtäläisyyksiä kalliimpiin versioihin, mutta myös ratkaisevia eroja.

Taycan 4S on saatavilla kahtena eri versiona akkupakettinsa osalta ja valinta vaikuttaa myös huipputehoon. Edullisin versio myydään nimellä Performance Battery ja sen ostava saa kokonaiskapasiteetiltaan 79,2 kWh:n akun. Lisähinnasta on saatavilla Taycan Turbo S- ja Taycan Turbo ‑malleista tuttu kaksikerroksinen Performance Battery Plus ‑akku, jonka kokonaiskapasiteetti on 93,4 kWh.

Edullisemmalla Performance Batterylla varustettu malli tuottaa 390 kilowatin (530 hv) ja kalliimpi Performance Battery Plus 420 kilowatin (571 hv) huipputehon. WLTP-ajosyklin mukainen toimintamatka yhdellä latauksella on vastaavasti 407 kilometriä tai 463 kilometriä versiosta riippuen, joten rahalla saa tässäkin suhteessa enemmän.

Vaikka Taycan Turbossa ei ole turboa, niin Taycan 4S on merkin perinteistä nimeämispolitiikkaa noudattaen nelivetoinen. Molemmille akseleille on sijoitettu kestomagneettitahtimoottorit ja taka-akselilta löytyy kaksinopeuksinen vaihteisto. Näiltä osin Taycan 4S vastaa kalliimpia sisarmallejaan moottoreiden tehoa ja kokoa lukuunottamatta. 

Taycan 4S

Taycan 4S:n erityispiirteitä Turbo- ja Turbo S ‑malleihin verrattuna ovat aerodynaamisesti optimoidut 19-tuumaiset Taycan S Aero ‑vanteet ja punaiset jarrusatulat. Myös etupuskurin uusi muotoilu, helmalevikkeet ja musta takadiffuusori ovat elementtejä, jotka erottavat 4S:n sisarmalleistaan. Dynaamisella PDLS Plus ‑valojärjestelmällä varustetut LED-ajovalot ovat vakiovaruste.

Sisätilojen puolella eroja on ehkä vielä hieman tätäkin vähemmän. Uudessa Taycan 4S:ssä on vakiona osittainen nahkaverhoilu sekä kahdeksaan suuntaan sähköisesti säädettävät etuistuimet, mutta Porsche tarjoaa Taycanissa ensimmäistä kertaa myös täysin nahkattoman sisäverhoiluvaihtoehdon. Kierrätetyillä verhoilumateriaaleilla merkki tahtoo muodostaa vihreää mielikuvaa.

Taycanin ohjaamon järjestely ja arkkitehtuuri on ennallaan. Kojelaudan keskelle sijoitettu tietoviihdejärjestelmän 10,9-tuumainen näyttö ja lisävarusteinen etumatkustajan puolen näyttö muodostavat leveän näyttöpaneelin.

Jousituksen ja iskunvaimennuksen elektronisella säädöllä (PASM) varustettu mukautuva kolmikammioinen ilmajousitus on Taycan 4S:n vakiovaruste. Uutuusmallissa on edessä kiinteät kuusimäntäiset jarrusatulat ja takana nelimäntäiset satulat. Tuuletettujen valurautaisten jarrulevyjen halkaisija on 360 mm edessä ja 358 mm takana.

Hinnat alkavat Suomessa 113 986 eurosta ja Performance Battery Plus -akulla varustettuna 121 005 eurosta sisältäen arvonlisäveron ja maakohtaisen varustelun. Taycan 4S:n tilauskirjat on jo avattu, ja eurooppalaisiin jälleenmyyntiliikkeisiin malli saadaan tammikuussa 2020.

Kuvat: Valmistaja

Lue lisää Porschesta:
Porsche Macan Turbo julki hintoineen – 10% lisätehoa 20% pienemmästä moottorista
Ensituntuma: Porsche 718 Boxster Spyder – puristista nautintoa
Tässä on odotettu täyssähköauto Porsche Taycan – 800 volttia, 761 hevosvoimaa ja 1 050 newtonmetriä
Porsche Taycan ja 7:42 – Neliovisten sähköautojen ennätys Nürburgringillä

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.