Fordin salainen ase: strutsin sulat

Ford hyödyntää Valencian tehtaallaan luonnon tuotteita virheettömän maalipinnan saamiseksi autoihin. Paljaat korit käsitellään strutsin sulilla ennen maalausta.

Fordin Valencian tehtaalla valmistettavat Galaxyt, Mondeot sekä S-MAXit saavat hempeyttä osakseen ennen korien maalausta. Erityisellä strutsinsulkakäsittelyllä paljaiden korien pinnasta poistetaan kaikki epäpuhtaudet sekä staattinen sähkö, joka pitää epäpuhtauksia korissa kiinni.

– Pienen pienten pölyhiukkasten pois saaminen ennen maalausta parantaa merkittävästi lopputulosta. Strutsinsulkien käyttäminen on täydellinen ratkaisu hiukkasten poistamiseen niiden ainutlaatuisen rakenteen ja kestävyyden ansiosta, kertoo Euroopan Fordin maalausinsinööri Dirk Hölzer.

Naaraspuolisen strutsin sulat ovat jopa 76 senttiä pitkiä, mutta painavat vain kolme grammaa. Lisäksi ne ovat hyvin kestäviä ja niitä voidaan käyttää jopa viisi vuotta korien puhdistukseen.

Sulkakäsittelyn jälkeen auton maalaus alkaa pohjatöillä. Pohjalle tulee korroosionestopäällystä ja tiivistysaine, joiden päälle tuleva maalipinta kuivutetaan 180 celcius-asteen lämpötilassa. Maalipinnat tarkastetaan useassa vaiheessa sekä erilaisin automaattisin mittalaittein että ihmisten voimin.

Kokonaisuudessaan Ford on investoinut viime vuosina yli kaksi miljardia euroa Valencian tehtaan laajentamiseen ja parantamiseen. Tänä vuonna sieltä valmistuu kaikkiaan yli 400 000 autoa, johon kuuluvat edellä mainittujen lisäksi Ford Kuga, Transit Connect ja Tourneo Connect -malleja.