Nissanilta sähköautokonsepti Ariya Tokion autonäyttelyssä – maistiainen merkin tulevaisuudesta

Nissan Ariya -konseptiauto vihjaa valmistajan tulevasta muotokielestä sekä auton sisä- että ulkopuolella. Mielenkiintoinen on myös älykkäällä voimanjaolla varustettu nelivetojärjestelmä.

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Nissan julkisti Tokion autonäyttelyssä sähkökäyttöisen Ariya-konseptimallin. Vaikka Ariya on tässä vaiheessa konseptiauto, niin valmistajan mukaan malli voi päätyä tuotantoon jo lähitulevaisuudessa. Joka tapauksessa se vähintäänkin paljastaa Nissanin tulevan muotokielen, joten se on muutakin kuin villi visio.

Autossa on kaksi sähkömoottoria, joka saattaa vihjata Nissanin ajatuksista tulevaisuuden sähköisen voimalinjan suhteen. Nelivetoiseen autoon kehitettiin uusi järjestelmä sähköautojen voimanjaon ja jarrujen automaattista hallintaa varten. Mitään muuta tästä voimalinjasta ei sitten paljastetakaan.

Ariya-konsepti käyttää Chademo-pikalatausta. Kotona tai työpaikalla pysäköitynä Ariya-konsepti tukee Nissan Energy ‑teknologiaa, joka integroi auton osaksi sähköverkkoa ja mahdollistaa paitsi akun lataamisen, myös sähköenergian syöttämisen takaisin verkkoon. Tämä toki tarvitsisi tukea myös pistokkeen toisesta päästä.

V-motion muotoilussa

Ariya-konsepti vie Nissanin autojen muotoilun aivan uuteen suuntaan. Nissanin tulevaisuuden muotoihin kuuluvat kilpimäinen V-motion-etumaski, näyttävä valopalkki takana sekä lyhyet etu- ja takaylitykset. Nissan Ariya ‑konseptissa uutta muotoilufilosofiaa henkivät leveät etupyöräkotelot, poikkeuksellisen kapeat led-ajovalot ja polttomoottoriautojen etusäleikön korvaava kilpimäinen etumaski, jossa on valaistu Nissanin logo.

– Korvasimme perinteisen etusäleikön maskilla, jota kutsumme ”kilveksi”. Ilmeikkään maskin innovatiivinen kolmiulotteinen pinta ei ole pelkästään upean näköinen, vaan kätkee sisäänsä tutka-anturin ja muuta huipputeknologiaa, jonka avulla Ariya-konsepti voi havainnoida tietä ja huomata asioita, joita kuljettaja ei näe, kertoo Alfonso Albaisa, Nissanin Senior vice president, Global design.

Ariya-konseptin Suisei Blue ‑korivärin kerrotaan senkin olevan erityinen. Väri luo kaksisävyisen vaikutelman katseluetäisyydestä riippuen. Kaukaa katsottuna syvänsininen väri saa mattamaisen sävyn, mutta lähempää tarkasteltaessa maalipintaan upotetut suurikokoiset lasilastut tuovat valmistajan mukaan mieleen pyrstötähden öisellä taivaalla.

Nissanin tulevien sähköautosukupolvien uusi tunnusväri tulee olemaan autoilun uuden aikakauden koittoa kuvastava kupari, joka löytyy Ariya-konseptin kattolinjasta ja vanteista.

Saumattomat sisätilat

Nissanin mukaan sisätiloissa on haettu vaikutelmaa saumattomuudesta japanilaisen käsityöläistaidon tarkkuuden lisäksi myös teknologian integroinnin suhteen. Matkustamon sisustusmateriaalit on valittu huolellisesti antamaan vaikutelma lujuudesta, huipputeknisyydestä ja käytännöllisyydestä. Kaikki nahalta näyttävät pinnat ovat todellisuudessa keinomateriaalia ja näihin on yhdistetty kuparinvärisiä alumiinisomisteita.

– Akkuyksikön rakenteen ja sisäisen polttomoottorin puuttumisen vuoksi Arya-konseptissa on täysin tasainen lattia, mikä luo avaran ja avoimen vaikutelman heti autoon noustaessa, Albaisa toteaa.

Kojelaudan muotoilussa on pyritty minimalismiin. Mittaristoon integroidut kosketussäätimet syttyvät vasta päävirran kytkemisen myötä. Ainoat fyysiset hallintalaitteet ovat käynnistyspainike, 12,3-tuumaisen kojelautanäytön käyttönuppi ja kojelaudan alaosaan upotetut ilmastointisäätimet.

Ariya-konsepti on varustettu Nissanin kuljettajaa avustavan järjestelmän ProPilot 2.0:n uusimmalla versiolla. Järjestelmä toimii yhteistyössä auton navigointijärjestelmän kanssa ja auttaa pitämään auton etukäteen määritetyllä reitillä. Se pystyy myös avustamaan kuljettajaa ohituksissa ja kaistanvaihdoissa monikaistaisilla moottoriteillä.

Lisäksi Ariya synkronoituu kuljettajan aikatauluihin ja ennakoi ajoon lähdön säätämällä auton ilmastointiolosuhteet miellyttäviksi töpselistä saatavaa virtaa hyödyntämällä. Toimintamatka on pidempi, kun akkuvirtaa ei tarvitse käyttää yhtä paljon auton lämmittämiseen tai jäähdyttämiseen ajon aikana.

Kuvat: Valmistaja

Lue myös:
Täysin uusi persoonallinen Nissan Juke on älykkäämpi kuin koskaan
Tokion autonäyttelyssä katse tulevaisuudessa – Toyotalta pramea polttokennoauto ja paljon muuta
Lumilautailija Enni Rukajärvi sähköauton ratissa – "Haluan tehdä asioita, että talvet pelastuisivat"

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.