Salakuvat: Uudesta 3-sarjasta löytyvät tutut vahvuudet

BMW esittelee täysin uuden 3-sarjan vuonna 2018. Ensimmäiset Ruotsin Lapissa otetut salakuvat osoittavat auton noudattelevan tuttuja muotoilupiirteitä raskaista maskeista huolimatta.

Bemarin keskikokoluokkaan sijoittuva 3-sarjalainen on valmistajalleen vastaavalla tavalla tärkeä tuote kuin Golf on Volkswagenille. Kyseessä on globaaleilla markkinoilla luokkansa myydyin auto, mutta kilpakumppanit Ingolstadtista ja Stuttgartista painavat kovasti päälle uudemmilla malleillaan.

Muutaman vuoden päästä tuleva seitsemännen sukupolven 3-sarjalainen noudattelee tuttua konseptia. Autoon haetaan pitkään Bemarin mainoksista tuttua ”Ajamisen iloa” tasaisella painonjakaumalla, pitkittäin asetellulla moottorilla ja perinteisellä takavedolla. Pohjan perustana toimii BMW:n pitkittäiskoneisissa malleissa käyttämä skaalautuva 35up-arkkitehtuuri, joka on nähty jo 7-sarjassa ja joka tulee käyttöön myös tänä vuonna esiteltävässä 5-sarjassa. Näiden isompien mallien tapaan myös 3-sarja käy läpi vahvan dietin, ja auton rakenteissa hyödynnetään entistä enemmän alumiinia ja hiilikuitupohjaisia kevyitä materiaaleja. Kevyemmän omamassan myötä saavutetaan paitsi parempi ajettavuus, mutta helpotetaan myös tiukkojen päästömääräyksien saavuttamista. Konehuoneen puolelta tullaan löytämään muun muassa nykyiseen tapaan pirteitä kolme- ja neljäsylinterisiä moottoreita, minkä lisäksi tarjolla tulee luonnollisesti myös pistokehybridi.

Mallikoodilla G20 tunnettava Kolmonen tulee saamaan viimeisimmän sukupolven iDrive-järjestelmän, joka esiteltiin hiljattain 7-sarjassa. Sisustuksen laatuun ja mukavuuteen halutaan erityisesti panostaa, ja pienemmän ilmanvastuksen myötä myös sisälle kantautuvan melutason pitäisi olla aiempaa hiljaisempi. Näkyvien asioiden lisäksi myös kuljettajaa avustavat aktiiviset turvajärjestelmät tullaan päivittämään uusimpiin sukupolviin ja 3-sarjalaiseen on luvassa esimerkiksi ruuhka-avustin, joka seuraa automaattisesti edellä ajavaa ajoneuvoa.