Sähkö valtaa alaa moottoriurheilussa – kohta rallicrossissa nähdään kaksi käyttövoimaa samalla viivalla

Kenenkään ei tarvitse enää epäillä sähköautojen yleistymistä. Liikenteessä nähtävien autojen lisäksi sähkö valtaa alaa myös moottoriurheilun saralla.

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Jokainen sähköautoa ajanut tietää, kuinka vaivatonta liikkumista ja välitöntä reagointia sähköinen voimalinja tarjoaa. Näistä syistä se on myös oiva vaihtoehto kilpa-autoihin. Sähköautojen yleistymisen lomassa myös sähköisiä kilpasarjoja syntyy lisää ja kiinnostus niitä kohtaan kasvaa jatkuvasti.

Tunnetuin sähköllä ajettava kilpasarja on FIA Formula E. Vuonna 2014 käynnistynyt sarja on kasvanut vuosi vuodelta ja kerää jatkuvasti enemmän seuraajia. Yksi iso ero perinteisiin moottoriradoilla ajettaviin sarjoihin verrattuna on se, että järjestävä taho haluaa tuoda lajin lähelle ihmisiä, ja Formula E -kilpailut ajetaankin katuradoilla kaupunkien keskustoissa. Sähkö-formuloiden kanssa kaupunkiratoja kiertää myös Jaguarin oma merkkisarja, jossa ajetaan I-Pace-sähköautoista tehdyillä rataversioilla.

Jaguar I-Pace -autoilla ajetaan omaa kilpasarjaa.

Sähkö tekee tuloaan myös perinteisiin ratasarjoihin ja rallipoluille. Esimerkiksi Cupra on esitellyt sähköisen version TCR-luokan kilpa-autosta ja FIA onkin puuhaamassa sähköistä rata-autosarjaa. Opel ja Peugeot puolestaan ovat tuomassa Corsan ja 208:n sähköisistä malleista omat ralliautot R2-luokkaa vastaavaan sähköiseen sarjaan. Sähkö on osoittaunut vahvuutensa myös perinteisissä hill climb -kisoissa, joissa autoilla ajetaan kilpaa vuoren huipulle.

Kilpailukäytössä sähköisyyden suurimmat haasteet ovat akun massa ja energian riittävyys. Lataaminen ottaa aina oman aikansa, mistä syystä sähköisillä autoilla ajettavat kilpailut ovat suhteellisen lyhyitä.

Cupra e-Racer on sähköinen rata-auto.

Polttomoottori ja sähkö kilpasilla

Tiettävästi ensimmäinen korkean tason kilpasarja, jossa tullaan näkemään rinnakkain polttomoottoriautoja sekä sähköversiota on rallicrossin MM-sarja. Tämän lajin lyhyet kilpailulähdöt mahdollistavat kompaktin kokoisen akun, minkä ansiosta massa pysyy vielä kohtuullisissa rajoissa.

Sähköisen rallicross-auton taustalta löytyy itävaltalainen rallikuljettaja Manfred Sthol ja hänen kilpatallinsa nimeltään Stard. Käytännössä minkä tahansa ralli- tai rallicross-auton päälle rakennettavissa oleva sähköinen versio sisältää 33 kWh akuston ja kolme sähkömoottoria, joista yksi on etuakselilla ja kaksi takana. Molemmilla akseleilla on kaksiportaiset vaihteistot. Kilpatallien vastuulle jää alustan, ohjauksen ja jarrujen säätäminen.

Vasemmalla polttomoottori, oikealla sähköversio.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan Projekt E pitäisi olla tosi toimissa vielä tämän vuoden aikana. Tarkoituksena sähköisillä autoilla on ajaa muutama kilpailu vuoden 2020 aikana, ja vuonna 2021 tämän hetken tiedon mukaan sarjassa nähdään rinnakkain sekä perinteisellä polttomoottorilla että sähköisellä voimalinjalla varustettuja autoja. Valmistajan kommenttien perusteella suorituskyky on hyvin lähellä samaa, mutta lisämassa vaatii hieman erilaisen ajotyylin.

Moni varmasti miettii, että miten käy fiiliksen, kun autosta ei lähdekään enää ääntä. Katsojalle tämä on iso muutos ja osa jää varmasti kaipaamaan polttomoottorien äänimaailmaa. Hiljaisuus houkuttelee kuitenkin paikalle uusia silmäpareja, minkä lisäksi sähköiset sarjat ovat esimerkiksi lapsiperheille helpommin lähestyttäviä. Eikä kuljettajien välinen kilpailu itsessään ole äänistä kiinni. Radalla ajetaan edelleen rengas rengasta vasten ja jokaisesta sentistä taistellaan vähintään yhtä tiukasti.

Yli 600-hevosvoimainen rallicross-auto on Markku Alénin vauhtikäsittelyssä Teknavin käynnissä olevan tv-kauden toisessa vain sähköautoille omistetussa jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 22.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

Stard Projekt E
Kolme kestomagnetoitua synkronimoottoria
Yhteisteho
450 kW (612 hv)
Yhteisvääntö 1 100 Nm
Akkukapasiteetti 33 kWh
Vaihteisto Erillinen vaihteisto edessä ja takana, kaksi vaihdetta
Vetotapa Neliveto, tasauspyörästön lukko
0-100 km/h 1,8 s
Huippunopeus 240 km/h
Omamassa 1 480 kg

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Tänään tv:ssä: Markku Alén selvittää 612-hevosvoimaisen sähköisen rallicross-auton suorituskyvyn: “Tämä on kuin B-ryhmän ralliauto!”

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.