Porschen 911-mallisto täydentyy nyt Targalla – näin turvallisuussäännöt täyttävästä avoversiosta tuli tyyli-ikoni

911 Targan historia ulottuu aina vuoteen 1965, jolloin Porsche esitteli ensimmäisen kiinteällä turvakaarella varustetun avoversion. Uusi Targa haluaa tarjota kahden maailman edut.

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Vuonna 1965 Frankfurtin autonäyttelyssä Porsche esitteli täysin uudenlaisen korimallin 911-mallista. Perinteisen kovan katon sijaan uudesta versiosta oli mahdollista irrottaa katto ohjaamon yläpuolelta tuulilasin ylälaidan ja ohjaamon yli kaartuvan metallisen tuen välistä. Myös muovinen takaikkuna oli mahdollista taittaa alas. Kyseessä oli Yhdysvaltojen tiukkenevat avoautojen turvallisuusmääräykset täyttävä malli, joka sai nimekseen Targa. Kuten joku saattaa arvata, nimi juontaa juurensa legendaariseen Sisiliassa ajettuun Targa Florio -kilpailuun, jossa Porsche niitti menestystä 50-luvulla.

Targa löysi avoautoilusta nauttivat asiakkaat ja toinen sukupolvi nähtiin vuonna 1973 esitellystä G-sarjana tunnetusta korimallista. Ensimmäisen mallin muovinen takaikkuna vaihtui 60-luvun loppupuolella kiinteään lämmitettävällä lasilla varustettuun versioon, ja tämä löysi tiensä myös seuraavaan malliin. Targan historia olisi saattanut päättyä vuonna 1983, kun Porsche esitteli lainsäädännön ja tekniikan kehittymisen myötä perinteisen rättikattoisen avoversion, mutta persoonallisella ilmeellä varustettu malli oli vakiinnuttanut asemansa.

Vuonna 1988 911 kävi läpi isoja muutoksia. Uuden 964-mallisarjan myötä jopa 85 prosenttia auton osista päivitettiin. Suurista muutoksista huolimatta Targa pidettiin mukana mallistossa alkuperäistä konseptia noudattaen. Kaikkiaan kolmen ensimmäisen Targa-sukupolven aikana irroitettavalla katon keskiosalla varustettuja malleja myytiin lähes 88 000 kappaletta.

Merkittävä muutos muotoilussa nähtiin vuonna 1993 esitellyn 993-korimallin myötä. Etenkin keulan ilme oli aiempaa matalampi ja leveämpi. Myös alusta ja voimalinjat kokivat merkittäviä muutoksia kuten myös pari vuotta sukupolven ensiesittelyn jälkeen nähty Targa. Tunnetuksi elementiksi muodostuneesta B-pilarin kohdalta auton yli ulottuneesta palkista luovuttiin kokonaan ja kattolinja noudatti kovakattoisen mallin tyyliä. Uusi Targa oli irrotettavan katon sijaan varustettu isolla sähköisesti avattavalla lasikatolla. Perää kohti suippeneva sivuikkuna paljasti kyseessä olevan Targa, mutta erot perinteiseen kovakattoiseen versioon olivat huomattavan paljon edeltäjiä vähäisemmät.

Vuonna 1997 esitelty mallikoodia 996 totteleva versio jätti jälkensä historian kirjoihin ennen kaikkea nestejäähdytteisiin moottoreihin siirtymisestä. Tämä mallisraja sai oman Targa-versionsa vuonna 2001. Se noudatti 993-sukupolven aloittamaa tyyliä ja ison lasikaton lisäksi mallin tunnusmerkkinä toimi edelleen teräväkulmaisesta sivuikkunasta. Uutena erikoisuutena 996 sukupolven Targa oli varustettu aukeavalla takaikkunalla, mitä markkinoitiin käytännöllisyyttä parantavana elementtinä. Vuonna 2004 esitelty 997 sukupolvi sai edeltäjän tyyliä seuranneen Targa-versionsa vuonna 2006.

911-mallisto koki seuraavan ison muutoksen vuonna 2011 nähdyn 991 sukupolven myötä. Iso muutos nähtiin myös vuonna 2014, kun Porsche esitteli uuden alkuperäisten mallien tyyliä noudattelevan retroilevan Targa-mallin. B-pilarin paikalta ohjaamon yli kaartuva tukipilari loi auton sivuprofiilille helposti tunnistettavan ilmeen rikkomatta hyvin coupémaista muotoilua. Sähköisen kattomekanismin myötä 991 tarjosi kuitenkin normaalin avoversion helppoutta ja kattoluukkumalleja aidomman avokokemuksen yhdistettynä linjakkaampaan muotoon. Alun perin turvallisuussyistä esitellystä kattopalkista tuli näin ollen moderni muotoiluelementti.

Odotetusti tämä tyyli saa jatkoa nykyisen 992 sukupolven myötä. Muotoilun muutokset edeltäjään verrattuna noudattavat perän ja keulan osalta muuta mallistoa, kun taas ohjaamon päältä aukeava kattopala taittuu tuttuun tapaan kattopalkin ja kaarevan takalasin alle. Tarjolle tulee kaksi nelivetoista versiota eli Targa 4 (283 kW (385 hv)) ja Targa 4S (331 kW (450 hv). Molempien mallien yhteydessä vaihteistona toimii 8-portainen kaksoiskytkinautomaatti, ja tehokkaamman yhteyteen on myös tarjolla 7-portainen manuaali. Automaattivaihteistolla varustettuna tehokkaampi versio ampaisee sataseen 3,6 sekunnissa ja huippunopeutta on tarjolla 304 km/h.

Uudet 911 Targa ‑mallit tuodaan markkinoille elokuusta 2020 alkaen. 911 Targan hinnat Suomessa alkavat 207 600 eurosta (911 Targa PDK) ja Targa 4S:n 231 178 eurosta 7-portaisella manuaalivaihteistolla. 911 Targa 4S PDK:n hinnat alkavat 235 809 eurosta.

Kuvat: Porsche

Lue lisää:
Koeajossa kahdeksannen sukupolven Porsche 911 – lisää mukavuutta, suorituskykyä ja retroilua
Ensituntuma: Uuden sukupolven Porsche 911 on parempi paketti kuin koskaan
Ensituntuma: Porsche 911 Cabriolet – fiilistelijän valinta
Porschen 911-mallisto täydentyy – lippulaivan paikan ottaa haltuun raju Turbo S
Koeajossa se kaikkein fiksuin Porsche

Edit 19.05. klo 12.00: Lisätty hintatiedot.

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.