Porsche lyö pöytään kerralla kolme uutta hybridimallia – säästä 70 000 euroa ja ansaitse 130 lisähevosta

Porsche Cayenne saa lippulaivakseen 680 hevosvoimaisen Turbo S E-hybridin ja sama tulee tarjolle myös Cayenne Coupén valikoimaan. Hinnastoon on ilmestynyt myös edullisempi Cayenne E-Hybrid Coupé.

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Autoverotuksen rakenteemme tarkoittaa erikoisuuksia arvokkaampien autojen hinnastoissa. Porsche Cayenne Turbo maksaa noin 265 000 euroa, mutta lisäämällä pakettiin sähkömoottorin, akkuteknologiaa, runsaasti älyä ja noin 130 hevosvoimaa säästää 70 000 euroa. Varusteita lisäämällä ero kasvaa entisestään, koska hybridin kohdalla niistäkin maksetaan vähemmän autoveroa.

Edullisempi, älykkäämpi ja tehokkaampi auto on tietenkin uusi 680 hevosvoimainen Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid. Myös katoltaan viistetty Porsche Cayenne Coupé on nyt tarjolla vastaavalla säästöpaketilla. Jälkimmäiseen on saatavilla myös Cayennesta tuttu edullisempi hybridivoimalinja nimellä Cayenne E-Hybrid Coupé.

Cayenne Turbo S E-Hybrid ja Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé

Tarkastellaan kuitenkin ensin noin 2,5 tonnia painavia lippulaivamalleja. Cayenne Turbo S E-Hybridin ja Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupén voimansiirrosta vastaa kahdella turbolla varustettu nelilitrainen V8-moottori (404 kW/550 hv) yhdistettynä kahdeksanvaihteiseen Tiptronic S -voimansiirtoon integroituun 100 kW:n (136 hv) sähkömoottoriin. Paketista saadaan ulos parhaimmillaan tasan 500 kW:n (680 hv) huipputeho ja 900 newtonmetrin vääntö.

Molempien mallien kiihtyvyys 0-100 km/h on 3,8 sekuntia ja ne saavuttavat 295 km/h huippunopeuden. Turbo S E-Hybrid –mallien sähkömoottorin ja akkupaketin yhdistelmä mahdollistaa jopa 32 kilometrin sähköisen toimintamatkan, kunhan nopeus ei nouse yli 135 kilometrin tuntinopeuden. WLTP-standardin mukainen kulutus on alle viisi litraa sadalla kilometrillä.

Sähköisen toimintamatkan mahdollistava litiumioniakku on asennettu tavaratilan lattian alle ja sen kapasiteetti on 14,1 kWh. Korkeajänniteakku latautuu tyhjästä täyteen 2,4 tunnissa, kun käytössä on auton vakiovarusteinen 7,2 kW:n vaihtovirtalaturi kytkettynä 400 voltin kolmivaihevirtaan 16 ampeerin sulakkeella. Sama lataus kestää kuusi tuntia käytettäessä tavanomaista kotipistorasiaa (230 V/10 A). Lataus voidaan käynnistää ajastetusti esimerkiksi älypuhelimella Porsche Car Connect ‑sovelluksen avulla.

Cayenne Turbo S E-Hybridin ja Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupén vakiovarustelu kattaa sähköisen kallistuksenvakausjärjestelmän (PDCC), taka-akselin tasauspyörästön lukon (PTV Plus), keraamiset jarrut (PCCB), 21-tuumaiset alumiinivanteet, Power Steering Plus -ohjaustehostimen sekä Sport Chrono -paketin. Myös mukautuva ilmajousitus PASM-järjestelmällä on aina matkassa.

Cayenne E-Hybrid Coupé

Näiden kahden huippumallin lisäksi hybridimallistoa täydentää uusi Cayenne E-Hybrid Coupé, jonka huipputeho on 349 kW (462 hv) ja huippuvääntö 700 Nm. Perinteisen polttomoottorin roolia tässä ajaa 3,0-litrainen V6-turbomoottori. Pelkällä sähköllä ajettaessa saavutetaan jopa 37 km:n toimintamatka WLTP-mittaustavan mukaan.

Näillä suosritusarvoilla Cayenne E-Hybrid Coupé loikkaa paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen on 5,1 sekunnin aikana (ja sen huippunopeus on 253 km/h. WLTP-mittaustavan mukainen polttoaineen keskikulutus on 4,1 litraa sadalla kilometrillä.

Kaikissa Porschen hybridimalleissa on niin sanottu lisäilmastointi vakiona. Lisäilmastointia voidaan hallinnoida suoraan PCM-järjestelmästä sekä Porsche Connect -sovelluksella. Näiden avulla ajoneuvo voidaan lämmittää ja viilentää myös silloin, kun se ei ole käynnissä.

Jo mainittujen lisäksi kaikissa Cayennen malleissa vakiovarustukseen kuuluu LED-ajovalot, nopeudenrajoitustoiminnolla varustettu vakionopeudensäädin, kameraa hyödyntävä jalankulkijan havainnointijärjestelmä sekä edessä ja takana sijaitseva pysäköintiavustin. Cayenne Coupéssa on lisäksi takaosaa havainnoiva kamerajärjestelmä. Lisävarustelistalta on mahdollista napsia LED matrix -ajovalot, tuulilasinäyttö, lämpökameralla varustettu pimeänäköavustin sekä digitaalinen ajoavustin Porsche InnoDrive, johon sisältyy sopeutuva vakionopeussäädin, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, kaistanvaihtoavustin, risteysavustin sekä hätäjarrutus.

Cayennen kaikki neljä hybridiversiota ovat jo tilattavissa. Perinpohjaisesti voi pyöristää, että E-Hybrid -mallien omistajaksi pääsee noin 100 000 euron sijoituksella ja Turbo S E-Hybrid -mallistoon summan saa tuplata. Cayenne Coupé on molemmissa tapauksissa noin 5 000 euroa arvokkaampi.

Kuvat: Valmistaja

Lue lisää Porsche Cayennesta:
Koeajossa Porsche Cayenne E-Hybrid – sähköllä suosioon

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.