Pläjähtääkö Cactuksen ketsuppipullo auki? "Rohkeita vetoja tulossa lisää"

Mitä kuuluu PSA:lle? Mitä uutta ranskalaiskonsernilla oli tarjota Geneven autonäyttelyssä? Teknavi kävi tenttaamassa Citroënin ja Peugeotin Suomen myyntijohtaja Klaus Pohjalaa.

Peugeotin osastolla pääosassa olivat kevyesti uudistunut 208 sekä alhaiset grammat.

Klaus Pohjala, Peugeot 208 on uudistunut, kertoisitko tärkeimmät muutokset?
– Maski muuttui vähän, tuli uusia sisustuksia, perävalot muuttuivat… aika maltillinenhan uudistus oli. Hyvää ei kannattaisi muuttaakaan. 208 on myynyt todella hyvin. Olemme olleet viiden myydyimmän joukossa B-segmentissä jo pidempään, Pohjala vastaa ja jatkaa:

– Mielenkiintoista on se, että tämän faceliftin mukana tuodaan 208:aan GT Line -versio. Nythän 208 GTI on ollut hinnaltaan sellainen, että myyntimäärät ovat olleet vaatimattomia, aivan kuten Polo GTI:llä ja muilla. GT Line tulee tavallaan GTI:n alle. Siinä on 110-heppainen Puretec-ihmemoottori, vähän isompaa pakoputkea, 17-tuumaista vannetta ja muuta. Siitä tulee sporttihenkinen tuote normaalillekin asiakkaalle. Se tekee hyvää brändille.

Peugeot 208.​
Peugeot 208.​

Peugeotion osastolla on ollut kovasti puhetta alhaisista päästöistä. Kerro vielä lisää 208:n uusista moottoreista.
– Keihäänkärki on BlueHDi 100 -moottori, jossa CO2-arvot ovat vain 79 grammaa – luku on luokkansa paras. PSA:n tavoitteena on olla kaikkiaan 20 eri luokassa CO2-tehokkain moottoreidensa kautta. Se on iso kattoteema koko meidän Geneven näyttelylle, Pohjala vastaa ja kertoo, että näillä näkymin pienipäästöinen moottori tulee tarjolle 208:n lisäksi 2008-, 308–, ja 508-malleihin.

PSA:n toisen merkin, Citroënin, osastolla suurimmat valot oli suunnattu uudistuneiden Berlingon ja C4:n suuntaan. Berlingo sai lievästi uutta meikkiä naamaan, mutta varustepuolella on tapahtunut isompi päivitys. 7-tuumainen kosketusnäyttö uusilla toiminnoilla, hätäjarrutustoiminto sekä uudistetut moottorit tekevät tilakaapista entistä haluttavamman. 

C4 sai niin ikään uutta ilmettä ja konepellin alle kolmisylinterisen 120-heppaisen bensaturbon. Sisällä verhoilu on kokenut lievän kohennuksen, ja kojelautaan on ilmestynyt 7-tuumainen kosketusnäyttö.

Citroën C4.​
Citroën C4.​

– Volyymillisesti ylivoimaisesti merkittävin Citroënin uudistus on C4:n facelift. Tässä on vähän sama juttu kuin 208:n kanssa: miksi mennä hyvää muuttamaan. Pitää muistaa, että C4 on kestomenestyjä, vaikka meillä ei ole farmarivaihtoehtoa, joka nappaa Suomessa koko C-segmentin myynnistä melkein 70 prosenttia, Pohjala sanoo.

Berlingosta ja C4:sta huolimatta isoimman huomion ainakin puheissa sai jo ”vanha” Citroën C4 Cactus, joka ponnisti kansainvälisessä Car of the Year -äänestyksessä komeasti toiseksi. Edelle meni ainoastaan palkintopöydän toisensa perään putsannut Volkswagen Passat. Cactuksen taakse pronssille jäi C-Mercedes.

Citroën Berlingo.​
Citroën Berlingo.​

– On upeata, et Car of the Year -juryn jäsenet ja asiakkaat osaavat arvostaa sitä erilaisuutta ja rohkeutta, minkä Citroën on tuotteen markkinoille tuodessaan tehnyt, Pohjala innostuu.

– Elämme todella mielenkiintoisia vuosia Citroën-brändin kohdalla sen takia, että Cactus oli tavallaan ensimmäinen määrittäjä merkin uudelle filosofialle. Halutaan erotella selvästi brändit – halutaan tietää kuka on se Peugeot-asiakas ja kuka on se Citroën-asiakas ja kuka on DS-asiakas. Cactus oli pelinavaus polulle Citroën-asiakkaan löytämiseksi. Uskon, että tulemme näkemään samantyyppisiä, aika rohkeita vetoja myös muissa segmenteissä. Onhan se hyvin erikoinen tuote.

Kehuja Cactukselle on tosiaan sadellut, mutta miten Cactus on lähtenyt vetämään Suomessa? Kuten sanoit, kyseessä on erikoinen tuote.
– Suomalainen kuluttaja on aika konservatiivinen – kestää oman aikansa. Puhutaan asiakkaan vakuuttamisesta. Eli koska asiakas on valmis tekemään niin ison päätöksen, että se aidosti esimerkiksi vaihtaa C-segmentin auton B-segmentin autoon ja noin rohkeaan tuotteeseen. Niitä ihmisiä on toki jo. Ollaan työssä vasta alkutaipaleessa. Uskon, että kyseessä on ketsuppiefekti. Tällä hetkellä ravistetaan, mutta ei olla ihan saatu pläjähtämään sitä ulos.

Geneven autonäyttely on yleisölle avoin 5.–15. maaliskuuta. Lehdistöpäivät olivat 3.–4. maaliskuuta.

Citroën C4 Cactus.​
Citroën C4 Cactus.​