Peräkärrymarkkinoilla riittää tarjontaa – tässä myydyimmät

Peräkärry korvaa pakettiauton – ja monessa tapauksessa myös pienen kuorma-auton. Peräkärryt ovat kohtuuhintaisia ja pitkäikäisiä, joten itselle sopivaan kärryyn kannattaa satsata. Teknavin sisältöyhteistyökumppani Auto Bild Suomi teki katsauksen peräkärryjen markkinoille.

Tarjolla on hurjasti erilaisia ja eri käyttötarkoituksiin sopivia peräkärryjä. Tässä markkinakatsauksessa keskitytään henkilö- ja pakettiautoihin sopiviin yleiskärryihin, jotka soveltuvat monenlaiseen tavarankuljetukseen.

Autolehden sisällön velvoittamana mukana on myös muutama sana autonkuljetustrailereista. Matkailuvaunut sekä vene- ja hevostrailerit jäävät tämän katsauksen ulkopuolelle. Moni valmistaja tekee kärryjä – jopa yksittäiskappaleita – myös erilaisiin erikoiskäyttötarkoituksiin. Niitä kannattaa kysellä suoraan valmistajilta.

Peräkärryn voi tietysti ostaa myös käytettynä, mutta tarjontaa on yllättävän vähän. Kerran hankittua kärryä pidetään yleensä pitkään, sillä siitä ei ole juurikaan vaivaa, vaikka sen käyttö olisikin vähäistä. Vähäisen tarjonnan vuoksi vanhojen kärryjen hinnat ovat usein yli puolet uuden vastaavan hinnasta.

Uuden kärryn hankintaa puoltaa paitsi sen, että uutta laitetta ei yleensä tarvitse korjailla, myös se, että uusissa kärryissä on paljon enemmän valinnanvaraa ja varustelumahdollisuuksia.

Umpinaisessa peräkärryssä on leveää tilaa kattoon asti, ja isoihin kylkiin mahtuu monenlaisia teippauksia. Kuvan Respo 750F351L147 maksaa 150 cm:n sisäkorkeudella noin 3 000 euroa.

Kevyet lavakärryt – kuomulla tai ilman

Perinteisin ja yleisin suomalainen peräkärrytyyppi sopii aktiiviseen elämään ja mökkeilyyn liittyvään kevyeen yleistouhuamiseen. Näiden kärryjen lavat ovat perinteisesti olleet yllättävän pieniä ja kapeita. Esimerkiksi huonekalukaupoilla tai muuttohommissa voi kokea ikävän yllätyksen, kun isot huonekalut eivät mahdukaan kyytiin. Myös talonrakentajille peruskärryt voivat olla liian pieniä.

Perävaunuvalmistajien mukaan nykyisenä valtatrendinä ovatkin aiempaa isommalla, yli 3-metrisellä lavalla varustetut kärryt.

Esimerkiksi Muulin myydyimmän mallin 1400SH:n lavan koko on 324 x 140 cm (hintaa alkaen 1 380 €). Majavan myydyin malli M 5032 LJ on aavistuksen Muulia isompi ja kalliimpi (1 655 €). Sen lavan koko on 326 x 150 cm ja kärryn kokonaisleveys 191 cm – eli se on aavistuksen leveämpi kuin keskivertoauto. Peräti 350-senttisellä lavalla varustettu M 5035 LJ on suosiossa erityisesti moottorikelkkailijoiden keskuudessa.

Kalliimmissa kärryissä on lähes aina kippi, ja takalaita toimii yleensä ajosiltana, joka mahdollistaa moottorikelkan, mönkijän tai muun vastaavan kulkupelin ajamisen lavalle.

Jos vähän lyhyempi lava riittää, yksi suosittu kärry on virolaisen markkinajohtajan Respon myydyin malli 750M301L150. Noin 1 500 euroa maksavassa kärryssä on lava, jonka koko on 3,0 x 1,5 metriä.

Jos noin 2,5 metrin pitkä ja 1,25 metriä leveä lava riittää, edullisimmillaan kärryn saa alle 900 eurolla. Tällaisesti kärrystä voi puuttua esimerkiksi kippi ja iskunvaimentimet.

Hintoja katsellessa pitää muistaa, että kuomu nostaa kärryn hintaa 600–1 000 euroa. Kuomun koko mietittäessä kannattaa varmistua siitä, että siinä on riittävästi korkeutta myös reunoilla, sillä kuomut eivät ole yleensä suorakylkisiä.

Kippaava lavakärry, jossa on ajosiltana toimiva takalaita, on hyvä monikäyttökärry. Tarkista, että lavan ja kuomun mitat riittävät suunniteltujen kuormien ja tavaroiden kuskaamiseen.

Raskaat lavakärryt – ja varusteita päälle

Kuinka raskasta kuormaa vedät? Kevytperäkärryn kantavuus on yleensä reilut 500 kilogrammaa, vanhemmissa kärryissä joskus jopa vähemmän. Raja voi tulla vastaan jo parillakymmenellä pihalaatalla tai isolla vesisäiliöllä.

Raskaat jarrulliset lavakärryt ovatkin nostaneet suosiotaan samalla, kun lavakoot ovat yleisesti kasvaneet. Isommalle lavalle menee enemmän tavaraa, mutta samalla kärryn paino nousee.

Raskaissa kärryissä on selkeänä trendinä niiden varusteleminen oman käyttötarkoituksen mukaan. Lisävarusteilla kärry saadaan sopimaan esimerkiksi isojen klapikuormien (lisälaidat) tai kulkuneuvojen (ajosillat) kuljetukseen.

Trendiä ruokkii se, että isoja peräkärryjä vetävät maasturit ovat yleistyneet ja kuorma-autokortti kallistunut. Lisäksi kuorman kuljettaminen kuorma-autolla edellyttää monessa tapauksessa kuljettajalta ammattipätevyyskelpoisuutta. Isoja kärryjä käytetäänkin nykyään tehtäviin, jotka hoidettiin aiemmin kuorma-autoilla. Peräkärryjä käytetään esimerkiksi maa-ainesten, työkoneiden ja pitkien kappaletavaroiden kuljettamiseen.

Oma lukunsa ovat autojen kuljettamiseen suunnitellut trailerit. Auton kuljettaminen onnistuu autonkuljetustrailerilla helposti, mutta muuntyyppisen kuorman kuljettaminen on hankalaa, jos trailerissa ei ole umpipohjaa. Avonaisen trailerin varustaminen pohjavanerilla parantaa tilannetta, mutta laitojen puuttuminen voi vaikeuttaa kuljetuksia – ja ainakin korostaa tavaroiden huolellisen sitomisen merkitystä. Kuormansidonta pitää tosin tehdä kunnollisilla kuormansidontaliinoilla tai vastaavilla välineillä aina, on kärry minkälainen tahansa.

Uusien autotrailereiden hinnat alkavat 3 000–4 000 eurosta. Jos vinssi ei kuulu vakiovarustukseen, sen hankintaa kannattaa harkita, sillä useinhan traileria tarvitaan juuri silloin, kun auto ei liiku omin voimin.

Myös kevyiden kärryjen lavakoot ovat kasvamassa. Kuvan Majava M 5035 LJ:ssä lavan koko on 350 x 150 cm. Kärryn hinta on 1 750 euroa. Kuomu on kevytperäkärryissä haluttu mutta lähemmäs tonnin maksava lisävaruste.

Umpikärryt – kevyet ja raskaat

Tilavin suojaisa ratkaisu perävaunukuljetuksiin on umpikärry. Niissä on paljon yhtenäistä sisätilaa, ja tasaisiin kylkiin sopii hyvin firman tai yhteistyökumppanin teippauksia.

Tarjolla on sekä kevyitä jarruttomia että raskaita jarrullisia umpikärryjä. Hinnaltaan ne ovat noin 1 000 euroa vastaavia kuomullisia lavakärryjä kalliimpia. Umpikärryjen hinnat alkavat kevyessäkin luokassa 2 500 eurosta.

Korirakenne tekee umpikärrystä melko raskaan. Esimerkiksi 400-kiloisessa jarruttomassa umpikärryssä on kantavuutta vain 350 kiloa. Toinen huono puoli on polttoaineenkulutuksessa näkyvä ilmanvastuksen vaikutus, joka on umpikärryissä yleensä suurempi kuin kapeammissa kuomullisissa lavakärryissä.

Muuten umpikärry on hieno ja tavaroiden kannalta turvallisempi kuljetusväline. Lisävarustelemalla sen saa vielä omemman näköiseksi – esimerkiksi kilpa-auton kuljettamiseen se sopii varustettuna vinssillä ja ajosilloilla.

Myös umpikärryssä pitää muistaa, että tavara on sidottava kunnolla kiinni. Peräkärryssä pitää olla sen tyypistä riippumatta hyvät kuormankiinnityspisteet. Niiden olemassaolo ja sijoittelu pitää selvittää kärryä harkitessaan, sillä kuorma pitää sijoittaa lavalle niin, että sen painopiste on suunnilleen akseli(e)n kohdalla tai vain hieman sen/niiden etupuolella.

Raskailla lavettikärryillä korvataan jopa pieniä kuorma-autoja. Kuvan Saris PL1820:n lavan koko on 406 x 184 cm. Noin 4 300 euroa maksavan kärryn kantavuus on 1 410 kiloa. Kantavuuden tuplaaminen nostaa kärryn hintaa reilun tonnin.

Peräkärryjen Top 10 (Suomen rekisteröidyimmät peräkärryt vuonna 2015):
1. Respo 4 437
2. AKU 2 267
3. Muuli 2 133
4. Majava 1 940
5. JT-Trailer 1 702
6. Betanet 1 684
7. IKH 1 428
8. Tekno-Trailer 980
9. JJ-Trailer 718
10. JC-Trailer 637

Lähde: Trafi, Muut perävaunut (ei matkailuvaunut eikä puoliperävaunut)

Toimittanut: Raimo Tengvall, Auto Bild Suomi