Ensituntuma: Opel Astra Sports Tourer rantautui Suomeen

Teknavi tutustui hiljattain Opel Astran uuteen farkkumalliin ulkomailla. Nyt tämä meidän markkinoilla tärkeä korimalli on ennättänyt jo Suomeen. Uuden korimallin lisäksi moottorivalikoima laajenee.

Hinta alkaen 21 999 €
Koeajoauto 31 142 €

Uuden Astran esittely on nostanut Opelin Suomessa uuteen liitoon. Myynti on käynyt vahvasti viime syksynä tapahtuneesta ensiesittelystä lähtien, ja auton houkuttelevuudesta kertoo omaa kieltään myös Vuoden Auto Suomessa 2016 -titteli, joka autolle myönnettiin joulukuussa. Geneven autonäyttelyn yhteydessä Astra palkittiin Euroopassa arvostetulla Vuoden Auto 2016 -tittelillä.

Opel on ollut alkuvuonna Suomessa yksi suurimmista kasvumerkeistä; myynti on kasvanut 46,4 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Astralla on ollut suuri merkitys kokonaismyynnin kasvussa ja malliston tärkein tuote tulee vasta nyt tarjolle Sports Tourer -farmarimallin myötä. Samalla moottorivalikoima laajenee ylöspäin.

Kävimme ottamassa pikaiset ensimaistiaiset kotimaan kamaralla uudella tuplaturbodieselillä varustetusta farkku-Astrasta. 1,6-litrainen CDTI Bi-Turbo -moottori tarjoaa 160 hevosvoiman ja 350 newtonmetrin turvin vaivatonta kyytiä tilavamman korimallin Astralle. Vaikka ulkomitoissa ei ole suurta eroa edeltäjään, sisätilat ovat kasvaneet. Farmarille olennaisena asiana myös tavaratila on kasvanut tarjoten perusmuodossa 540 ja suurimmillaan 1 630 litraa kuljetuskapasiteettia.

Akseliväli on kuitenkin sama kuin 5-ovisessa mallissa, joten perusajettavuuden osalta auto on tuttua Astraa. Vielä kitkarenkailla varustettu auto eteni myös miellyttävän hiljaisesti karhealla asfaltilla. Farkkumalli viisiovisen tapaan edeltjäänsä kevyempi, ja versiosta riippuen painonpudotusta on 110-190 kiloa. Ratin takaa painavimmasta päästä oleva dieselversiokin tuntuu kevyeltä käsiteltävältä.

Myös kattava varustelu herättää huomiota kerta toisensa jälkeen. Perusvarustelu pitää sisällään muun muassa 7-tuumaisella kosketusnäytöllä varustetun multimediajärjestelmän, ilmastoinnin, ajotietokoneen ja vakionopeudensäätimen. Noin 2 000 euroa maksava Innovation varustelu tuo mukanaan paremmat istuimet, Opel Eye -järjestelmän (kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, törmäyshälytys), avaimettoman käytön, automaatti-ilmastoinnin sekä jalanheilautuksella avautuvan takaluukun. Noin 1 200 euron arvoiset mukautuvat IntelliLux LED Matrix -ajovalot ovat osoittautuneet erittäin halutuksi varusteeksi, ja jopa puolet uusista Astroista on varustettu näillä valoilla.

Perinteisesti Suomessa farkkujen osuus Astran myynnistä on ollut noin 60 prosenttia. Ymmärrettävästi maahantuojan odotukset ovat korkealla malliston täydentymisen johdosta. Uusi Opel Astra Sports Tourer on ensiesittelyssä Suomessa tulevana viikonloppuna 8.-10.4.

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI Bi-Turbo
Moottori 1 598 cm3, R4 biturbodiesel
Teho 118 kW (160 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 350 Nm / 1 500 – 2 250 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
0-100 km/h 8,9 s
Huippunopeus 220 km/h
EU-kulutus 4,2 l/100 km
CO2-päästöt 112 g/km
Mitat Pituus 4 702 mm, leveys 1 809 mm, korkeus 1 499 mm, akseliväli 2 662 mm
Omamassa 1 435 kg
Tavaratila 540-1 630 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää Opel Astrasta:
Koeajossa Opel Astra – vaivatonta menoa dieselin turvin
Koeajossa Vuoden Auton aloitusmalli – Opel Astra 1.0 Turbo​
Vertailu: Kolme kolmipyttyistä taistossa – Ford Focus vs. Kia Ceed vs. Opel Astra
Uusi Astra vakuuttaa farkkuna – kilpailu suositussa perheautoluokassa kiristyy entisestään​
Ensituntuma Opel Astra farmarista – fiksu tila on aina muotia​
Tunnistatko kaikki Opel Astra/Kadett farmarin sukupolvet?