Nissan päätti yhdistää Juken ja urheiluauto GT-R:n

Nissan on päättänyt yhdistää Nissan Juken ja urheiluauto Nissan GT-R:n. Tuloksena syntyy kompakti crossover-konsepti, jonka ensimmäiset testit tehdään marraskuussa.

Juke-R:n muotoilussa on nähtävissä Juken ilme. Kaarevat pyöräkotelot, uudistetut etu- ja takapuskurit sekä takaspoileri korostavat, ettei kyseessä ole perinteinen crossover.

Konepellin alta löytyy GT-R:stä tuttu 3,8-litrainen V6-kaksoisturbomoottori. Kori kätkee sisäänsä GT-R:n kuusivaihteisen vaihteiston, jonka etu- ja takaosat on yhdistetty GT-R:n nelivetojärjestelmään ja kardaaniakseliin. Suuria pyöränkoteloita koristavat taotut 20-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Juken kojelautaan asettuvat mainiosti niin mittarit ja kytkimet kuin GT-R-mallista tuttu 7-tuumainen kustomoitu LCD-näyttö. Juken moottoripyörän polttoainetankkia muistuttava keskikonsoli on edelleen paikallaan, mutta muu sisustus henkii kilpa-automaisuutta. Kilpaistuimet viisipisteturvavöineen on sovitettu turvakehikkoon, joka vastaa FIA:n turvallisuusmääräyksiä ja tarjoaa parempaa jämäkkyyttä.

– Nissan Juke on yksi markkinoiden kiinnostavimmista autoista tällä hetkellä. Vuosi mallin lanseerauksen jälkeen autoa on myyty yli 100 000 kappaletta. Juke-R esittelee kaksi valikoimamme kiinnostavinta autoa, kertoo Nissanin myynnistä ja markkinoinnista Euroopassa vastaava varatoimitusjohtaja Paul Willcox.

Tavallisen autoilijan on vielä vaikea päästä edes näkemään Juke-R:ää, sillä konseptista valmistetaan vain kaksi yksilöä.

Teknari