Koeajossa Porsche Taycan 4S – sähköisku Porschen tapaan

Porsche on menestyksekkäästi laajentanut mallistoaan 2000-luvulla katumaastureihin ja henkilöautoihin. Nyt ajan hengen mukaisesti mallistoon on liittynyt ensimmäinen täyssähköauto.

Tykkäsimme

Ajettavuudesta

Mukavuudesta

Voimalinjasta

Emme tykänneet

Pienehköistä tiloista

Mittariston katveista

Ovenkahvojen toiminnasta

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 113 985 €
Koeajoauto 147 395 €

Sähköautot ovat olleet jo vuosia autoalan keskustelun keskiössä. Nyt vuosien mittaiset lupailut alkavat viimein konkretisoitua ja uutuuksia virtaa kuluttajien saataville. Sähköä tullaan jo tämän vuoden aikana näkemään uusissa autoluokissa ja entistä useamman valmistajan toimesta. Yksi mielenkiintoisimmista alkuvuoden uutuuksista Suomessa on Porschen ensimmäinen täyssähköauto Taycan.

Olemme päässeet tutustumaan uutuuteen jo lyhyempien koeajojen muodossa Italiassa ja Suomen Lapissa. Lyhyissä koeajoissa Taycan on täyttänyt odotukset sekä suorituskyvyn että ajettavuuden suhteen. Nyt oli aika selvittää ennen kaikkea normaalien olojen mukavuutta ja toimivuutta arkisessa ympäristössä.

Ensimmäisenä on mainittava sama ärsytystä aiheuttava asia, joka vaivaa myös uutta 911-mallistoa. Ja se on niinkin yksinkertaiselta tuntuva asia kuin ovenkahva. Sähköisesti korin pinnasta esiin nousevan kahvan kulmikkaat liikkeet eivät yksinkertaisuudessaan tunnu kädessä miellyttäviltä. Asiaan tottuu, mutta eniten perinteinen mekaaninen vaste vain tuntuu laadukkaammalta. Onneksi tämä ei ole kokonaisuudessa kovin suuri murhe.

Auton sisälle pääsyn jälkeen asiat ovat jo paremmin. Kuljettajan ympärillä aukeava uusi kolmella näytöllä toteutettu ohjaamokonsepti osoittautuu hetken totuttelun jälkeen varsin toimivaksi. Kojelaudan 10,9-tuumaisen näytön aloitusnäkymän voi muokata mieleisekseen ja sen käyttölogiikan oppii helposti. Samoin ilmastoinnin ja muiden mukavuustoimintojen käytölle omistettu keskikonsolin näyttö on kokonaisuudessaan toimivalla paikalla. Leveä 16,8-tuumainen mittaristonäyttö tarjoilee kolme muokattavaa aluetta ja tarjoilee monipuolisesti infoa. Leveyden vuoksi kuitenkin molemmista laidoista jää osa ratin kehän taakse, mikä harmittaa pidemmänkin tutustumisen jälkeen.

Itse ajaminen saa pienet ärsytykset kuitenkin unohtumaan. Voimalinja toimii arkisessa ajossa hienosti kuten olettaa sopii. Kaasupolkimen vaste on Normal-asetuksella miellyttävän rauhallinen ja lineaarinen. Jarrutuntuma on monien sähköautojen kohdalla pienoinen kompastuskivi, mutta Porsche on selkeästi uhrannut tämän optimoinnille aikaa. Tuntuma vastaa paljolti perinteistä jarrua, eikä hidastuksen aikana voi helposti huomata siirtymistä regeneraatiosta levyjarruille. Oletusarvoisesti auto rullaa vapaasti kaasupolkimen noston jälkeen, mutta halutessaan kuljettaja voi laittaa perinteistä moottorijarrutusta vastaavan energian talteenoton päälle ohjauspyörän painikkeesta. Tämän lisäksi moottorijarrutukselle löytyy automaattiasetus, joka tilanteen mukaan antaa auton rullata tai kerää energiaa talteen. Enempää asetuksia tai automaattisesti pysähdyksiin asti hidastavaa järjestelmää Porsche ei tarjoa, koska valmistajan mukaan jarrutuntuman säilyminen kaikissa ajotilanteissa loogisena kärsisi automaattisesta hidastuvuudesta. Aktiivisella vakionopeudensäätimellä varustettuna Taycan toki hidastaa pysähdyksiin saakka ilman kuljettajan toimintaa.

Mikäli voimalinjan toimintaa kaipaa mukavuuden sijaan terävyyttä, on sitä tarjolla ohjauspyörän ajotilavalitsimen pyöräytyksen takaa. Sport-tilan myötä auto reagoi kaasupolkimen painalluksiin terävämmin, mutta etenemisessä ei ole liioiteltua terävyyttä. Sport Plus puolestaan virittää voimalinjan toimimaan mahdollisimman herkästi, mikä tuo etenkin hitaampaan ajoon turhaa kulmikkuutta. Sport Plus -asetukselle siirryttäessä takamoottorin yhteydessä olevan vaihteiston toiminta tulee ensimmäistä kertaa havaittavaksi. Kun muilla ajotiloilla auto etenee mukavuuden nimissä pääasiassa isommalla vaihteella ja siirtymä vaihteiden välillä on pehmeä, pystyy vaihtohetket huomaamaan tällä urheilullisimmalla asetuksella.

Voimalinjan lisäksi alustan toiminta on ensiluokkaista. Ilmajousitus nielee epätasaisuudet hienosti ja etenemisessä on miellyttävää pehmeyttä. Alusta mukautuu automaattisesti olosuhteisiin eivätkä korin liikkeet kasva häiritsevän suuriksi nopeuden noustessa. Voimalinjan tavoin urheilullisempaa tunnelmaa on tarjolla Sport ja Sport Plus -ajoasetuksilla. Näistä ensimmäinen on voimalinjan toiminnan tavoin mainion oloinen kompromissi mukavuuden ja jäykkyyden väliltä esimerkiksi mutkaisemmalle maantielle ajelusta nautiskeluun. Ratin takana ei missään vaiheessa tule ajatelleeksi auton varsin korkeaa massaa, eikä fyysisiä mittoja. Sport Plus tuntuu katuajoon liioittelulta eikä sen yhteydessä voi puhua enää mukavuudesta. Myös ohjausvaste muuttuu ajotilojen myötä, mutta ero ei ole yhtä merkittävä kuin voimalinjassa ja alustassa. Tuntuma ei etenkään kitkarenkain ole paras mahdollinen, mutta tarkkuus tekee ajamisesta helppoa. Alustan asetusta voi muuttaa myös mittariston oikeasta laidasta, helposti ohjauspyörän katveeseen jäävillä näyttöpintaan integroiduilla painikkeilla. Samasta kohdasta löytyy myös luistoneston painike.

Sähköautoille oleellinen ja paljon puheita herättävä asia on luonnollisesti auton toimintasäde ja latausmahdollisuudet. Isommalla Performance Battery Plus -akkupaketilla varustetun Taycan 4S:n käytettävissä oleva kapasiteetti on 83,7 kWh. Valmistaja lupaa autolle yli 450 kilometrin toimintamatkaa yhdellä latauksella, mutta tuon lukeman saavuttaminen vaatii todella maltillista etenemistä. Moottoritieajossa kulutus nousee helposti noin 26 kWh/100 km lukemiin ja taloudellisimmalla ajoasetuksella saimme kulutuksen hieman alle 20 kWh/100 km. Käytännön toimintamatka siis pyörii ajoympäristöstä ja -tavasta riippuen 400 kilometrin molemmin puolin.

Auto latauksessa Porschelle tuo kilpailuetua 800 voltin sähköjärjestelmä, mikä mahdollistaa korkeammat lataustehot ilman lämpöongelmia. Tehokkaammalla akulla varustettuna lataus onnistuu jopa 270 kW teholla akun ollessa alle 20 prosentin varauksessa. Vakiona Taycan tukee 400 voltin jännitteellä 50 kW DC-latausta, mutta lisävarustelistalta voi poimia 150 kW DC-latauksen. AC-lataus tapahtuu 11 kW teholla, joten akku täyttyy noin yhdeksässä tunnissa. Kuljettajan puolelta löytyvän luukun takaa onnistuu vain AC-lataus ja apukuljettajan puolelta molemmat.

Liikenteessä liikkuminen onnistuu Taycanilla siis mukavasti tai urheilullisen jämäkästi. Koska kyseessä on kuitenkin Porsche, halusimme pyörähtää myös moottoriradan puolella selvittämässä auton ominaisuudet äärirajoilla. Lähtökohtana yli 2,2 tonnin omamassa ja kitkarenkaat eivät ole kovin hyvä lähtökohta. Ehkä Sport Plus -asetukselle löytyy nyt käyttöä.

Voimalinjan huipputehot ovat käytettävissä vain Launch Control -lähtöjärjestelmää käyttämällä. Onneksi tämä on yhtä helppoa kuin kaikkien muidenkin Porschejen kohdalla; jarrupoljin pohjaan, kaasupoljin pohjaan ja järjestelmä aktivoituu. Jarrupolkimen nosto vapauttaa sähköiset hevoset, Taycan 4S ampaisee viivalta terävästi ja satanen on lasissa neljässä sekunnissa. Ensimmäinen mutka otetaan vielä suhteellisen rauhassa pitoa tunnustellen. Seuraavaan otetaan hieman enemmän kyytiä ja kitkarengas alkaa jo hieman antaa periksi. Seuraavasta hieman jyrkemmästä mutkasta avataan kaasu terävästi, mikä saa perän hieman elämään. Luotto autoon kasvaa nopeasti. Huonosta rengasvalinnasta huolimatta pitoa on hirmuisesti ja auto käyttäytyy pidon rajalla loogisesti. Sekä voimalinjan terävä reagointi että alustan jäykkyys pääsevät nyt todella oikeuksiinsa, ja auto tottelee tarkasti sekä viiveettä kaikkia kuljettajan käskyjä. Vauhtia kertyy suorilla ripeään tahtiin, vaikka katkoton veto hukkaakin osan kiihtyvyyden tunteesta. Seuraavaksi vielä hieman leikkisyyden kokeilua ilman jarruttavia järjestelmiä. Terävä jarrutus, kääntö mutkaan, kaasu pohjaan ja perä irtoaa helposti hallittavaan luisuun, mutta valitettavasti pitoa on liikaa luisujen jatkamiseen. Olisipa nyt alla pari sataa heppaa enemmän tarjoava Turbo S…

Porsche Taycan on varsin mainio kokonaisuus. Muutamien yksityiskohtien kohdalla teknologian tuominen esille, tai tyyliseikat ovat ajaneet käytettävyyden edelle. Nämä epäkohdat kuitenkin jäävät kokonaisuus huomioiden varsin pieneen rooliin. Taycan tarjoaa ison auton mukavuutta, mutta myös Porschen nimen edellyttämää ajettavuutta ja kyvykkyyttä haastavassakin ympäristössä.

Porsche Taycan 4S on Markku Alénin vauhtikäsittelyssä Teknavin tv-kauden neljännessä jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 5.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Porschen ensimmäinen täyssähköauto.

KENELLE Hyvää ajettavuutta arvostavalle sähköautoilijalle.

AJETTAVUUS Porschen ollessa kyseessä odotukset ajettavuuden suhteen ovat korkealla. Ensimmäisenä Taycanin kohdalla yllättää auton mukavuus. Normal-asetuksella alusta nielee tien isot ja pienet epätasaisuudet edustusautomaisella hienostuneisuudella. Ohjauksessa on miellyttävän jämäkkä ja looginen vaste. Alustan toiminta pysyy miellyttävänä myös vauhdin noustessa. Vaikka Taycanille on kertynyt massaa yli 2,2 tonnia, tottelee se kuljettajan käskyjä tarkasti myös mutkaisemmalla tiellä edetessä. Auto tuntuu kokoistaan pienemmältä ja käytös pysyy loogisena myös pidon rajoilla. Muutaman ratakierroksen jälkeen kitkarenkaat alkavat menettää otettaan ja auto alkaa hieman aliohjata mutkissa. Pienellä leikittelyllä auton saa maukkaasti hallittavaan luisuun hieman kostealla pinnalla.

SUORITUSKYKY Taycan 4S tarjoaa tasapainoista ja miellyttävän ripeää suorituskykyä. Sähköisen voimalinjan välitön vääntö tekee etenkin kiihdytysten alusta reippaita, ja toisaalta takamoottorin yhteydessä olevalla vaihteistolla kiihtyvyyttä pystytään ylläpitämään myös kovemmassa nopeudessa. Räjähtävää kiihtyvyyttä haluavien kannattaa kääntää katseensa tehokkaampien versioiden puoleen.

TILAT Kuljettajaa on vastassa raikas ja moderni ilme. Nappeja ei juurikaan ole jäljellä, vaan valtaosaa toiminnoista ohjataan kosketusnäyttöjen kautta. Ajotilaa kuitenkin vaihdetaan edelleen ohjauspyörässä olevalla kiertokytkimellä. Kuljettajan ajoasentoon on haettu innoitusta legendaarisesta 911-mallista ja Taycanissa istutaankin urheiluautomaiseen tapaan hyvin matalalla. Säätövarat sekä istuimessa että ohjauspyörässä ovat hyvät ja sopiva ajoasento löytyy monen mittaiselle kuljettajalle. Käytettävyyden näkökulmasta mittariston laidat jäävät ikävästi ohjauspyörän kehän taakse piiloon, joten esimerkiksi lämpötilan näkemän vaatii hieman kurkistelua. Myös takapenkillä istutaan voimakkaasti muotoilluissa istuimissa ja poikkeuksellisen makaavassa asennossa. Tämän ansiosta istuin tarjoaa miellyttävästi tukea aikuismatkustajien reisille. Varvastila jää ikävän vähäiseksi ja pää on lähellä kattoa noin 180 senttisellä matkustajalla. Kohtuullisen kokoisen tavaratilankäyttöä rajoittaa pieni lastausaukko sekä tilan mataluus. Ulkomittoihin suhteutettuna Taycan ei tarjoa erityisen hyviä tiloja matkustajille tai tavaroille.

MALLISTO Taycan on tarjolla neljänä eri versiona. Taycan 4S on vakiona muita malleja pienemmällä akustolla, jonka yhteydessä myös auton huipputeho on hieman maltillisempi (390 kW (530 hv). Koeajettu tehokkaampi akkupaketti on siis pariaatteessa oma versionsa, minkä lisäksi autosta löytyy Turbo ja Turbo S -versiot (500 kW (680 hv) ja 560 kW (762 hv)). Näiden hinnat alkavat 163 000 ja 199 000 eurosta. Myös auton varustelu paranee mallivalikoimassa ylöspäin mentäessä, mutta Porschelle tyypilliseen tapaan varustelistalta saa ruksata yksittäin monia nykypäivänä jo pikkuautoistakin löytyviä varusteita. Esimerkiksi aktiivinen vakionopeudensäädin (1 882 €), istuinlämmittimet eteen (469 €), kuolleenkulman varoitin (832 €), peruutuskamera (731 €) ja auton avaimeton avaus ja lukitus (1 180 €) löytyvät lisävarustelistalta. Perinteisten varusteiden lisäksi auton personointiin on paljon mahdollisuuksia ja kokonaisuudessaan lisävarusteisiin voi halutessaan upottaa kymmeniä tuhansia euroja.

Porsche Taycan 4S Barformance Battery Plus
Kaksi kestomagnetoitua synkronimoottoria
Yhteisteho
420 kW (571 hv)
Yhteisvääntö 650 Nm
Akkukapasiteetti 93,4 kWh (käytettävä 83,7 kWh)
Vaihteisto Edessä kiinteä välitys, takana 2-vaihdetta
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 4,0 s
0-200 km/h 12,9 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 22,0 kWh/100 km
Toimintamatka 463 km
CO2-päästöt 0 g/km
Mitat Pituus 4 963 mm, leveys 1 966 mm, korkeus 1 379 mm, akseliväli 2 900 mm
Omamassa 2 220 kg
Perävaunumassa jarruin Ei sallittu
Tavaratila 407+81 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Ensituntuma: Sähkö-Porschen ratissa ei haikaile polttomoottorin perään
Koeajossa sähköautouutuus Porsche Taycan – odotusten täyttäjä
Koeajossa Porsche Taycan Turbo S – suorituskykyä ja laadukasta tunnelmaa
Ensituntuma: Porsche Taycan 4S Lapin lumilla

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 19. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin 22.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla.