Koeajossa uusi Opel Corsa – näppärä ja napakka pikkuauto

Corsa on tehnyt pitkän uran Opelin mallistossa ja nyt on jo kuudennen sukupolven aika.

Tykkäsimme

Ajettavuudesta

Voimalinjasta

Emme tykänneet

Rengasmelusta

Ergonomia varauksin

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 15 390 €
Koeajoauto 31 415 €

Opel Corsa on varmasti monille tuttu automalli. Se on löytynyt merkin valikoimassa jo vuodesta 1982 lähtien. Viiden sukupolven aikana Corsaa on myyty yli 13 miljoonaa kappaletta ja nyt Suomeen rantautuneen kuudennen sukupolven myötä Opel tähtää merkittävään ensirekisteröintien kasvuun. Viime vuonna Suomessa meni kilpiin hieman yli 700 Corsaa, kun huippuvuosina lukema on ollut reilusti yli tuplat.

Kuudennen sukupolven Opel Corsa perustuu merkin nykyisin omistavan PSA-konsernin pienten autojen modulaariselle CMP-pohjalevylle. Tämän myötä auton tekniikka on käytännössä yhteistä konsernisisarien kanssa, mutta muotoilun ja tyylin lisäksi Corsa erottuu voimalinjan ja ajettavuuden hienosäädöllä. Opel on muotoilultaan ranskalaissisariaan pelkistetympi ja sisätiloiltaan konservatiivisempi, mutta samalla tehty enemmän kuljettajan näkökulmasta hauskaksi autoksi ajaa.

Kuljettajan edessä on miellyttävän pelkistetty näkymä. Olennaiset asiat ovat selkeästi esillä, eikä ajoon lähteminen vaadi suurempi perehtymistä. Ergonomia jättää kuitenkin hieman toivomisen varaa. Istuinosan etulaidasta ei löydy sen paremmin pituus- kuin korkeussäätöä, ja vasemman jalan lepuutustuki on liian lähellä kuljettajaa, minkä vuoksi jalka jää epämiellyttävään asentoon.

Voimanlähteen tunnistaa helposti kolmisylinteriseksi pörisevästä äänestä. Se ei kuitenkaan kantaudu sisätiloihin häiritsevän kovana. Voimalinja kokonaisuudessaan toimii erittäin sulavasti. Moottori vääntää vahvasti jo alakierroksilta, mutta kiertää myös iloisesti ylös asti. Myös vaihteisto hoitaa tehtävänsä ensiluokkaisesti; vaihdot ovat nopeita ja huomaamattomia. Jos moderneista pikkuautoista ei ole kokemuksia, saattaa tällainen kokemus tarjota melkoisen yllätyksen positiivisessa mielessä.

Myös Corsan ajettavuus on kohdallaan. GS Line -mallin muita versioita urheilullisemmaksi viritetty alusta on varsin napakka, mutta ei kuitenkaan epämiellyttävän pintakova. Alusta pysyy hyvin mukana myös vauhdikkaammassa ajossa ja Corsalla onkin ilo kurvailla esimerkiksi pienemmillä maalaistiellä. Alustan puolesta pellin alle voisi istuttaa reippaastikin enemmän puhtia. Isoin miinus autolle tulee epämiellyttävän kovasta rengasmelusta, jota näyttävät 17-tuumaiset vanteet ja matalaprofiiliset renkaat eivät ainakaan vähennä.

Kuudennen sukupolven Corsa on oiva esimerkki modernista pikkuautosta. Etenkin voimalinjan toiminta ja varustelumahdollisuudet ovat nousseet täysin uudelle tasolle, minkä myötä moni ilman syytä isommalla autolla ajava voisi hyvinkin pärjätä tämän kokoluokan autolla. Mielikuvilla on tunnetusti iso merkitys auton valinnassa, mutta niitä kannattaa myös muistaa päivittää.

Uusi Opel Corsa on Risto Virtasen testissä Teknavin tv-kauden kolmannessa jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 29.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Opel Corsan kuudes sukupolvi.

KENELLE Näppärää pikkuautoa tarvitsevalle.

AJETTAVUUS Uusi Corsa on edeltäjiensä tapaan näppärä ajettava. Ohjaus on tehostettu varsin voimakkaasti, mutta tuntuma on säilynyt kohtuullisen hyvänä. GS Line -varustelun myötä alustan viritys on muita malleja napakampi ja auto reagoi kuljettajan käskyihin viiveettä. Alusta ei säikähdä ripeämpääkään ajoa ja käytös säilyy loogisena myös pidon rajoilla. Corsa on parhaimmillaan pienellä mutkaisella kantatiellä ajettaessa. Moottoritienopeuksissa kevyt ja suhteellisen nopea ohjaus tuo etenemiseen ripauksen hermostuneisuutta, mutta pikkuautoksi kokonaisuus on kiitettävällä tasolla.

SUORITUSKYKY 130-hevosvoimainen pikkuturbo liikuttaa Corsaa todella vakuuttavaan tahtiin. Moottori vääntää jo alhaisilta kierroksilta vahvasti eikä kierrosalueen ylärekisteriä tarvitse käyttää normaalissa ajossa. Sivistyneesti ja nopeasti toimiva vaihteisto myös pitää kierroksen vääntöalueella. Rivakampaa etenemistä kaivatessa moottori kiertää iloisesti ylös asti ja menosta löytyy jopa pientä sporttisuutta.

TILAT Nykyisten pikkuautojen tapaan myös Corsa tarjoaa käyttökelpoiset tilat vaikka pienelle perheelle. Edessä on varsin hyvät oltavat ja taaksekin mahtuu noin 180 senttinen matkustaja saman mittaisin kuljettajan taakse. Polvet ovat ainakin lähellä istuinta ja pää lähellä kattoa, mutta tuskallisen epämukavaa takapenkillä ei kuitenkaan ole. Tavaratila on selkeän muotoinen ja kokoluokassaan normaalia tasoa. Korkea nostokynnys vaikeuttaa etenkin raskaiden tavaroiden nostelua.

MALLISTO Uusi Corsa on aina viisiovinen. Perusvoimanlähde on vapaasti hengittävä 1,2-litrainen kolmisylinterinen bensakone, joka tarjoaa tehoa 55 kW (75 hv). 1,2-litrainen turbokone on tarjolla 74 ja 96 kW (100 ja 130 hv) tehoversioina, ja lisäksi tarjolla on 1,5-litrainen 75 kW (102 hv) turbodiesel. Pienimmän bensakoneen parina on aina 5-portainen manuaali, dieselin parina aina 6-portainen manuaali, keskimmäinen bensa on tarjolla 6-portaisella manuaalilla ja 8-portaisella automaatilla, ja tehokkain bensa on aina automaatti. Perinteisten voimanlähteiden lisäksi tarjolla on pelkällä sähköllä kulkeva Corsa-e. Polttomoottorimallien varustetasoja ovat Comfort, Executive ja GS Line. Näistä ensimmäisen voimanlähteeksi saa muut paitsi tehokkaimman bensa, Executive on tarjolla kaikkien pariksi ja GS Line -varustelua ei saa vapaasti hengittävän bensaversion kanssa. Vakiovarustelu on nykyajan pikkuautojen tapaan varsin kattava sisältäen muun muassa LED-valot, automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän, kaistavahdin, ilmastoinnin, peruutustukan, vakionopeudensäätimen sekä 5-tuumaisen multimediajärjestelmän kosketusnäytön. Executive ja GS Line ovat käytännössä rinnakkaisia varusteluja Comfortin yläpuolella ja molemmat kustantavat noin 3 400 euroa. Molemmat tuovat muun muassa peruutuskameran, auton avaimettoman käytön, digitaalisen mittariston sekä 7-tuumaisen älypuhelimen peilausta tukevan multimediajärjestelmän. Koeajoauto edusti alkupään tuotantoa, mistä johtuen yksilössä oli edelleen perinteinen mittaristo. Executive on ylellisempi ja siihen kuuluu myös istuimien nahkaverhoilu ja esimerkiksi kuljettajan istuimen sähkösäädöt, kun taas GS Line on urheilullinen versio, josta löytyy paremman tuen tarjoavat istuimet, urheilullisempi alusta ja urheilullinen ulkonäköpaketti. Lisävarustelista jää poimittavaksi esimerkiksi automaatti-ilmastointi, 10-tuumainen multimediajärjestelmä, navigointijärjestelmä, panoraamakatto, automaattiset matriisiajovalot ja aktiivinen vakionopeudensäädin.

Opel Corsa 1.2 Turbo
Polttomoottori
1 199 cm3, R3 turbo
Teho 96 kW (130 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 230 Nm / 1 750 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,7 s
Huippunopeus 208 km/h
EU-kulutus 5,6 l/100 km
CO2-päästöt 128 g/km
Mitat Pituus 4 060 mm, leveys 1 765 mm, korkeus 1 433 mm, akseliväli 2 538 mm
Omamassa 1 158 kg
Perävaunumassa jarruin 1 200 kg
Tavaratila 309-1 081 l

Kuvat: Mikko Autio ja Teknavi

Lue myös:
Ensituntumat kuudennen sukupolven Opel Corsasta – uusilla geeneillä
Opelin uusi sähköauto sai hinnat – Corsa-e alkaen 33 712 euroa​​​​​​​
Tänään tv:ssä: Markku Alén lennättää Ford Ranger Raptorin ilmojen teille: “Se oli Dakaria!”​​​​​​​

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 19. tuotantokauden uudet jaksot nähdään sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.