Koeajossa uusi Ford Puma – tervetuloa hauska tulokas

Fordin uusi pikkumaasturi tarjoaa reipasta etenemistä ja näppärää ajettavuutta. Lisäksi tilantarjonta on luokassaan mainiolla tasolla.

Tykkäsimme

Moottorista

Alustasta

Tiloista

Emme tykänneet

Istuimen rajoittuneista säädöistä

Moottorijarrutuksen viiveestä

Ei kevythybridiä automaattivaihteiston yhteydessä

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 22 775 €
Koeajoauto 29 977 €

Pienten katumaasturien kysyntä on ollut jo usean vuoden ajan tasaisessa kasvussa ja tarjonta jatkaa kasvamistaan. Fordilla on ollut jo pitkään markkinoilla samaan luokkaan sijoittuva Ecosport-malli, joka kyllä pysyy mallistossa monilla markkinoilla, mutta Suomessa nuorekkaampi Puma tulee korvaamaan tämän. Vaikka Ford ei ole asiasta varsinaisesti tiedottanut, näyttää Ecosport poistuneen hiljaa takavasemmalle ainakin maahantuojan verkkosivuilta.

Uusi Puma jakaa perusrakenteen tuoreen Ford Fiestan kanssa. Se on kuitenkin kuitenkin kasvanut joka suuntaan, joten kyseessä on tilojen puolesta huomattavasti monikäyttöisempi auto. Lähes 15 sentin kasvu pituudessa ja 10 senttiä akselivälissä tuovat takapenkille sen verran kriittisiä senttejä, että siellä viihtyy nyt myös aikuinen. Tavaratila on yksi uuden Puman kohokohdista. Välipohjan alapuolinen tila on otettu tehokkaaseen käyttöön, ja nämä lisälitrat voivat tehdä ratkaisen eron neljän hengen mökkiretkelle lähdettäessä.

Vaikka Puma on huomattavasti Fiestaa isompi ja korkeampi, on ajettavuudessa onnistuttu säilyttämään sisarmallista tuttua herkkyyttä. Auto tottelee kuljettajan käskyjä tarkasti ja rauhallisessa ajossa eron huomaa vain korkeammasta istuma-asennosta. ST-Line-mallin vakiota jämäkämpi alusta välittää tietoa pinnan epätasaisuuksista ohjaamoon varsin napakasti, mutta alustan virityksessä on onnistuttu välttämään epämiellyttävää pintakovuutta. Mukavuutta arvostavan kannattaa kuitenkin tutustua myös vakioversion alustaan. Vauhdin kasvaessa kallistelua alkaa hieman esiintyä, mutta se ei nouse häiritseväksi tekijäksi. Valmistaja on pyrkinyt myös vähentämään kallistelua lisäämällä takana käytettävän yhdystukiakseliston poikittaispalkin jäykkyyttä. Eniten toivottavaa jättää etenkin keskialueen tuntumaltaan hieman teennäiseksi jäävä ohjaus.

Puman litrainen turboahdettu bensakone on perustaltaan tuttu Fiestassa esitellystä uudistetusta versiosta. Puman keulalle moottori on saanut kaverikseen kevythybriditekniikkaa. Käytännössä tämä tarkoittaa kampiakseliin hihnalla yhteydessä olevaa pientä sähkömoottoria, joka pystyy tarjoamaan lisävoimaa ja keräämään energiaa talteen. Järjestelmän tarjoamaksi lisätehoksi valmistaja kertoo 11,5 kW (16 hv) ja 55 newtonmetriä vääntöä. Tämän huomaa etenkin moottorin pienillä käyntinopeuksilla, sillä auto vetää yllättävän pirteästi lähes tyhjäkäyntikierroksilta lähtien. Energian talteenotto ei ole aivan yhtä sulavaa. Kaasupolkimen noston jälkeen auto on hetken perinteisen moottorijarrutuksen varassa, minkä jälkeen tuntuu erillinen nykäys, kun 48 voltin sähköjärjestelmä alkaa kerätä energiaa. Periaatteessa talteenoton voimakkuutta voi säädellä hyvin pienellä kaasupolkimen liikkeellä, mutta käytännössä pehmeä hidastuvuuden aloitus on varsin haastava toteuttaa. Lisätehon lisäksi suurin ilo kevythybridijärjestelmästä on start-stop-järjestelmän laajempi ja nopeampi toiminta. Polttomoottori sammuu rullaustilanteissa jo noin 20 km/h nopeudessa hyvin huomaamattomasti. Moottorin uudelleenkäynnistys hoidetaan startin sijaan tällä sähkömoottorilla niin ikään huomaamattomasti ja perinteistä käynnistystä merkittävästi nopeammin. Valmistajan mukaan kevythybridijärjestelmällä voidaan saavuttaa jopa 15 prosentin säästö polttoaineenkulutuksessa, mikä on tiukkojen päästörajojen aikana erittäin iso luku.

Uusi Ford Puma on oiva esimerkki kompaktin kokoluokan korotetusta pikkuautosta, joka saattaa yllättää ratin takana. Se on hauska ajaa, voimalinja tarjoaa tarvittaessa reipasta etenemistä ja tehokkaan tilankäytön ansiosta tilaa on riittävästi esimerkiksi pienen perheen tarpeisiin.

Uusi Ford Puma on Risto Virtasen testissä Teknavin tv-kauden neljännessä jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 5.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Fordin uutuus pienten katumaasturien luokkaan.

KENELLE Pirteästi liikkuvaa pientä katumaasturia hakevalle.

AJETTAVUUS Ford on tunnetusti tarjonnut hauskaa ajettavuutta pienten perheautojen luokassa, eikä Puma tee tähän poikkeusta. Normaalia korkeammasta painopisteestä huolimatta sukulaisuus Fiestaan tuntuu ratin takana auton herkkänä reagointina ja neutraalina käytöksenä myös pidon rajoilla. Kallistelua tapahtuu toki matalaa sisarmallia enemmän. Ohjaus keskittää kovin hanakasti ja tuntuma on hieman teennäinen. Käännöksissä toiminta on loogisempaa ja ohjaus tottelee tarkasti kuljettajan käskyjä.

SUORITUSKYKY Puman moottori on kokoonsa nähden melkoinen voimanpesä. Se vääntää vahvasti jo alakierroksilta, missä myös kevythybriditekniikan tarjoamasta 11,5 kW:n lisätehosta ja 55 newtonmetrin hetkellisestä lisäväännöstä on suurin hyöty. Vaihtamisen tarve on hyvän alaväännön ansiosta vähäistä. Miedompaan tehoversioon verrattuna tämä on saanut isomman ahtimen ja moottori kiertääkin iloisemmin ylös asti. Tämän myötä pikkuinen voimanlähde tarjoaa miellyttävän ripeät kyydit uudelle Pumalle.

TILAT Edessä on tuttu tunnelma Fiestasta, joskin istuma-asento on pystympi ja näkyvyys ulos parempi. Istuinosan säätövarat eivät olisi pahitteeksi, mutta ilmankin pärjää. Sisarmalli Fiestaan verrattuna Puma on kasvanut kriittisiä senttejä joka suuntaan ja tarjoaa riittävästi tilaa vaikka perhekäyttöä ajatellen. Takana on hyvin tilaa myös aikuisille ja istuma-asento on ryhdikäs. Tavaratila on perusmuodossaan selkeän muotoinen. Myös välipohjan alapuolinen tila on valjastettu kunnolla käyttöön. Siellä on tilavuudeltaan noin 80 litran vetoinen monttu, minkä ansiosta tavaratilaan mahtuu noin 1,1 metrisiä esineitä pystyssä. Pohjasta löytyy myös tulppa, minkä ansiosta esimerkiksi tavaroiden kuljettajamisesta autoon kantautunut lika voidaan helposti huuhdella vedellä pois tavaratilan pohjasta.

MALLISTO Puman voimanlähteeksi on tarjolla kaksi tehoversiota 1,0-litraisesta bensaturbosta (93 ja 114 kW (125 ja 155 hv). Molempien parina toimii vakiona manuaalivaihteisto ja pienempi on lisäksi tarjolla 7-portaisella kaksoiskytkinvaihteistolla. Kevythybriditeknologia nähdään vain manuaalivaihteisten versioiden yhteydessä. Varusteversiot tottelevat nimiä Titanium ja ST-Line, sekä molempien kattavammat X-versiot. Perusvarusteluun kuuluuvat muun muassa 8-tuumaisella kosketusnäytöllä varustettu multimediajärjestelmä, älypuhelimen peilausjärjestelmä, automaatti-ilmastointi ja vakionopeudensäädin. Titanium X -varustelu kustantaa noin 2 500 euroa ja se tuo mukanaan navigointijärjestelmän, paremman äänentoiston, isommat vanteet, tummennetut takalasit sekä erilaisen istuinverhouksen. ST Line -mallien hinnat lähtenyt noin tuhat euroa Titanium-varustelun yläpuolelta ja sen myötä autoon saa urheilullisemman ulkoilmeen, jämäkämmän alustan, auton avaimettoman käytön sekä 12,3-tuumaisella näytöllä toteutetun digitaalisen mittariston. ST-Line X -mallin lisät ovat samat kuin Titaniumin kohdalla. Näiden lisäksi lisävarustelistalle olennaisena lisänä jäävät LED-kaukovalot sisältävä valojärjestelmä noin 600 euron hintaan sekä ajoavustinpaketti, joka tuo reilun 1 300 euron hinnalla autoon kuolleen kulman varoitusjärjestelmän, aktiivisen vakionopeudensäätimen, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmän aktiivisella jarrutustoiminnolla, aktiivisen pysäköintiavustimen sekä peruutuskameran.

Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid
Polttomoottori
999 cm3, R3 turbo
Teho 114 kW (155 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 190 Nm (hetkellisesti 240 Nm) / 1 900-5 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 9,0 s
Huippunopeus 205 km/h
EU-kulutus 5,6 l/100 km
CO2-päästöt 127 g/km
Mitat Pituus 4 207 mm, leveys 1 805 mm, korkeus 1 552 mm, akseliväli 2 588 mm
Omamassa 1 280 kg
Perävaunumassa jarruin 1 100 kg
Tavaratila 401-1 161 l

Kuvat: Mikko Autio ja Teknavi

Lue myös:
Tänään tv:ssä: Porschen ensimmäinen sähköauto Markku Alénin kultaisissa käsissä: “Tää menee kuin rocket!”​​​​​​​

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 19. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.