Koeajossa ranskalainen fitness-tähti – "Upea moottori"

Peugeot pullistelee 308 GTI:llä muskeleitaan. Autossa on fiilistä, ja se on myös erittäin tasapainoinen kokonaisuus. GTI:n ratissa on helppo viihtyä niin arjessa kuin ratapäivilläkin.

Suomeen ensi vuoden alussa
Hinta-arvio n. 43 000 €

Tykkäsimme

upeasta moottorista ja suorituskyvystä

jousituksesta

tasapainoisesta ajettavuudesta mutkissa

urheilullisista etuistuimista

Emme tykänneet

saatavilla vain manuaalivaihteistolla

ohjaus voisi olla aavistuksen tunnokkaampi

ei ihan halpa

Ranskan itäosissa, Franche-Comten alueella metsän keskellä, Jura-vuoristossa kiemurteleva tie on sama, jolla kaikki WRC-tallit testaavat autojaan. Alla ei ole kuitenkaan ralliauto vaan Peugeotin tuorein katuohjus, 308 GTI.

Sen keulalla lepäävä moottori on upea, kuten olemme RCZ R:n ratin takana jo todenneet. Tehoa tuosta 1,6-litraisesta turbomyllystä otetaan irti riittävät 272 hevosvoimaa. Niiden avulla kompakti perheauto muuttaa kertaheitolla luonnettaan.

Toki luonteen muutoksen näkee myös auton ulkonäöstä. Maltillinen helmasarja, 11 millillä laskettu kori, ilmanottoaukot keulalla, takaspoileri… pullistukset ovat tuttua tavaraa monista perhesporteista.

Moottorin jatkeena on 6-portainen käsivaihteisto, ja kaikki upeasti murisevasta moottorista irti otettava teho välitetään etupyörille. Tämä ei ole kuitenkaan ongelma. Mekaaninen Torsen-tyyppinen tasauspyörästön lukko ohjastaa Leijonan tarkasti ja notkeasti tiukempiinkin mutkiin. Keula pysyy suorastaan naurettavan helposti halutulla ajolinjalla. Moottorin mahtava vääntö aiheuttaa kuminauhaefektin. Kuski kääntää rattia ja painaa kaasua, ja jossain edessä näkymätön kuminauha vetää auton raivokkaasti ulos kurveista. Hauskaa.

Tiellä pysymisessä auttavat myös Michelinin 19-tuumaiset Pilot Sport -kiekot sekä parannetut jarrut. Camber-kulmaakin on vedetty lisää negatiiviselle. Kaiken tämän johdosta ajaminen on kevyen helppoa, mikä ei sinänsä ole ihme, koska myös auto on kevyt. 308 GTI kilauttaa vaa’alle lukemiksi varsin maltillisesti hieman alle 1 300 kiloa.

Myös jousitus on koko ajan erittäin hyvin tehtäviensä tasalla. Auto etenee tasapainossa huonommallakin tien pinnalla, eivätkä edes pienet nypyt saa ranskalaista pois tolaltaan. Eikä alusta ole mitenkään ylikova. Jousitus on itse asiassa yllättävän mukava. Paketti on tasapainoinen. Ainoa pieni miinus tulee ohjauksesta. Vastetta on sinänsä riittävästi, mutta tuntoa saisi olla enemmän.

Urheilullista perheautoa janoavalle riittää tarjontaa jo entuudestaan, ja nyt 308 GTI sekoittaa pakkaa lisää. Se on erittäin mielenkiintoinen tulokas tuohon ryhmään. Se tosin karsii jonkin verran ostajia, että auton saa vain manuaalivaihteistolla.

Peugeot 308 GTI
Moottori 1 598 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 200 kW (272 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 330 Nm / 1 900–5 500 r/min
0-100 km/h 6,0
Huippunopeus 250 km/h (rajoitettu)
EU-kulutus 6,0 l/100 km
CO2-päästöt 139 g/km
Mitat Pituus 4 253 mm, leveys 1 804 mm, korkeus 1 446 mm, akseliväli 2 617 mm
Omamassa 1 280 kg
Tavaratila 420–1 228 l