Koeajossa fiilistelyllä maustettu Passat

Volkswagen tarjoaa seikkailuhenkisemmille ihmisille Passatista uutta maastotyylistä Alltrack-versiota.

Tykkäsimme

Ajettavuudesta

Moottorista

Mukavuudesta

Emme tykänneet

Moottorin äänestä sisälle

Vaihteiston ajoittaisesta empimisestä

Hinta alkaen 45 123 €
Koeajoauto 59 512 €

Volkswagen esitteli kesällä uudesta Passatista hieman korotetun Alltrack-mallin. Autoon tuodaan pienellä lisämaavaralla ja muoviosilla crossover-henkisyyttä, joka on tällä hetkellä kovassa suosiossa automaailmassa.

Alltrack on Suomessa tarjolle kolmella dieselmoottorilla, joiden tehot ovat 150, 190 ja 240 hevosvoimaa. Valmistusohjelmaan kuuluu myös bensamalli, mutta sitä ei kysynnän puutteen vuoksi tuoda Suomeen. Kaikki mallit ovat aina nelivetoisia ja kaksi suurempaa ovat aina varustettu kaksoiskytkinvaihteistolla. Auto on myös muuten hyvin varusteltu ja asettuu malliston kärkeen siis kaikilta ominaisuuksiltaan.

Alustan pienen korotuksen myötä auto on myös aavistuksen muuta mallisto mukavampi. Säädettävällä alustalla varustettuna comfort-asetus tarjoaa pehmeää ja maantienopeuksissa jo keinahtelevaa kyytiä. Toisesta ääripäästä löytyvä sport-puolestaan jämäköittää iskunvaimennusta huomattavasti. Alustan lisäksi myös ohjausvaste ja vaihteiston toiminta ovat säädettävissä.

Alltrack-malli on hieman vakiomallia korkeampi Mallin tunnistaa myös keulan tekstistä Ulkonäköön kuuluvat myös hopeiset peilien kuoret Takaosan tekstit kertovat, mistä mallista on kyse Pyöränkaaret ovat saaneet muovisomistuksen

Koeajoon valikoitui tehokkain tuplaturbolla varustettu versio. 240 hevosvoimaa riittävät liikuttamaan isoa auto vaivattomasti, mutta etenkin arkiajoa ajatellen laajalla alueella käytettävissä oleva 500 newtonmetrin vääntö miellyttää ratin takana. Voima välitetään eteenpäin 7-portaisen kaksoiskytkinautomaatin kautta kaikille neljälle pyörälle haldex-tyyppisen nelivedon kautta. Uusimmassa variaatiossa kytkin on sähköisesti ohjattu, jolloin ohjaus on tarkempaa ja viiveet aikaisempaa pienempiä. Koeajon aikaan Etelä-Suomeen saatiin sopivasti ensimmäiset lumet ja lyhyen kokeilun perusteella neliveto toimii loogisesti.

Passat on yksi perheautoluokan kestosuosikeista ja Alltrack tuo mukavaa vaihtelua mallistoon. Se erottautuu omilla piirteillään ja tarjoaa aavistuksen vakiomallia parempaa käytettävyyttä etenkin korotetun maavaran myötä. Alltrack onkin hyvä vaihtoehto maastoauton ja normaalin katumallin väliltä

Volkswagen Passat Alltrack 2,0 TDI Biturbo 4Motion

Moottori 1 968 cm3, R4 biturbodiesel
Teho 176 kW (240 hv) 4 000 r/min
Vääntö 500 Nm / 1 750 – 2 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 6,4 s
Huippunopeus 234 km/h
EU-kulutus 5,5 l/100 km
CO2-päästöt 144 g/km
Mitat Pituus 4 777 mm, leveys 1 832 mm, korkeus 1 506 mm, akseliväli 2 789 mm
Omamassa 1 776 kg
Tavaratila 650-1 780 l

Ohjaamo ei eroa paljoa normaalista mallista Keskikonsolista löytyy iso kosketusnäyttö Laaja kattoikkuna tuo valoa ohjaamoon Takana on hyvin tilaa, mutta penkki voisi tarjota hieman enemmän tukea Etupenkit ovat tukevat ja säätövarat riittävät hyvän ajoasennon saamiseksi Virtuaalisen mittariston voi muokata haluamanlaisekseen Näyttöön saa esimerkiksi navigaattorin näkymän Kosketusnäyttö toimii hyvin ja on selkeä Ajotilan valinta on Alltrack-mallissa vakiona Tavaratila on selkeän muotoinen ja hyvän kokoinen

Kuvat: Mikko Autio