Koeajo: Seat Ibiza Cupra – matka sinne, missä pippuri kasvaa

Espanjalaiset tunnetaan temperamenttisista luonteistaan, ja uusi Seat Ibiza Cupra todistaa väitteen todeksi.

Hinta alk. 24 189 €

Tykkäsimme

arkiajon mukavuudesta

kattavasta vakiovarustelusta

suorituskyvystä

Emme tykänneet

ei takaovia

turbo puhaltaa kivasti, muttei houkuta kierrättämään konetta liikoja

Seat on laittanut Ibizan keulalle tutun ja vähitellen tuotannosta poistuvan 1,8-litraisen bensaturbon. Yhdistelmä toimii – yhtälailla kuten se toimii myös Polo GTI:ssä. Moottori on kaikkea muuta kuin eläkeiässä. Vaikka kutistaminenkin onkin tämän päivän sana, 1,8-litrainen kone istuu pienen sportin keulalle jotenkin paremmin kuin edellisen Cupran konehuoneessa majaillut hieman pienempi 1,4-litrainen bensaturbo. Samalla Ibiza Cupran teho on kasvanut 180:sta 192 hevosvoimaan, ja kaksoiskytkinautomaatti on vaihtunut 6-vaihteiseen manuaaliin. Kaikki kuskia sekä mutkatielle suuntautuvaa ajokokemusta hemmottelevia yksityiskohtia.

Seatilla tiedetään kuitenkin, että harva Ibiza Cupran ostaja kurvailee ihan joka päivä Ahvenistolla tai Alastarossa, joten autosta on haluttu rakentaa myös hieman mukavampi arkiajoa varten. Tässä on onnistuttu. Sportti-Ibiza ylittää jopa mukulakivet vielä kohtuullisen mukavasti. Kone myös vetää todella nätisti hyvin alhaiselta kierrosalueelta, joten käsivaihteistoa ei tarvitse vatkata koko ajan.

Ja kun kuski haluaa nautiskella, moderniin tapaan Ibiza Cuprasta löytyy ajotilavalitsin. Sport-napin painalluksella mukautuva iskunvaimennus jäykistyy, kori kallistelee vähemmän ja ohjaus terävöityy. Urheilullisemmin ajettaessa moottori välittää hevoset eturenkaille ilman suurempia ongelmia. Etuakselilta löytyy jarruja hyödyntävä elektroninen tasauspyörästön lukitustoiminto, joka tasapainottaa kulkua sekä nopeuttaa kurvailua. Renkaissa on kiitettävästi pitoa. Cupran alla pyörivät uuden ilmeen saaneet 17-tuumaiset aluvanteet. Rengaskoko on 215/40, ja alustaa on säädetty myös säädetty astetta napakammaksi.

Myös ohjaamossa ovat asiat kohdallaan. Nahkaverhoiltu Cupra-ratti istuu hyvin käteen, ja kroppaa tukevat urheilulliset Cupra-istuimet pitävät kuskia sopivan tiukassa syleilyssä. Vakiovarustelistalta löytyvät myös automaatti-ilmastointi, kosketusnäytöllinen multimediajärjestelmä, alumiinipintaiset jarru- ja kaasupoljin sekä vakionopeudensäädin.

Kaikki tämä reilun 24000 euron hintaan ei ole paha tarjous. Vertailun vuoksi: Polo GTI samalla moottorilla (ja kaksoiskytkinautomaatilla) maksaa lähes 30000 euroa, ja aina hauska Ford Fiesta ST:kin kustantaa melkein 28000 euroa.

Seat Ibiza Cupra
Moottori 1 798 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 141 kW (192 hv) / 4 300–6 200 r/min
Vääntö 320 Nm / 1 450–4 200 r/min
0-100 km/h 6,7 s
Huippunopeus 235 km/h
EU-kulutus 6,0 l/100 km
CO2-päästöt 139 g/km
Mitat Pituus 4 055 mm, leveys 1 696 mm, korkeus 1 422 mm, akseliväli 2 469 mm
Omamassa 1 260 kg
Tavaratila 292–930 l