Koeajo: DS4 Crossback – ranskalainen vaihtoehto saksalaisille laatumerkeille

Citroën erkautti DS:n omaksi merkikseen, ja sille on kaavailtu noin 10 prosentin osuutta PSA-konsernin kokonaismyynnistä. Tästä siivusta melko isoa osaa on kaavailtu tälle kompaktille katumaasturille.

Suomeen helmikuussa 2016
Hinta avoinna

Tykkäsimme

elegantista ohjaamosta

moottoreista

mukavasta jousituksesta

Emme tykänneet

ohjaamossa hieman liikaa halpaa muovia

Kuten jo nimestä voi päätellä, DS4 Crossback perustuu juuri faceliftin kokeneeseen DS4:ään eli siis samaan autoon kuin Citroën C4. Crossback-nimen ansaitakseen on DS4:n maavaraa korotettu kolmella sentillä samalla kun tavallista DS4:ää on laskettu hieman lähemmäs tien pintaa. Samalla Crossbackille on annettu tavallista tukevat helmakoristeet sekä pyöränkotelot – ja mustilla rapahelmoilla tietysti. Pienellä optisella kikalla saadaan paljon aikaan. Myös mustat vanteet luovat eroa DS4:ään.

Koeajoauto oli totta kai malliston yläpäästä, eli siinä oli kaikki uudet lisävarustelistalta löytyvät herkut: ohjaamo oli vuorattu ylellisesti nahalla, keulalla olivat LED-valot ja älypuhelimen sai integroitua toimimaan Apple Car Playn kautta kojelaudan kosketusnäytöön.

Ranskalaiset ovat saaneet palautetta DS4:n jousituksesta, ja faceliftissä tämä asia korjattiin. Tämä koskee tietysti myös DS4 Crossbackia. Meno onkin yllättävän mukavaa, ja vielä suuremmaksi yllätykseksi mukavuutta ei ole tehty ajettavuuden kustannuksella. Kori ei siis kallistele ylenpalttisesti mutkiin kanttailtaessa, joskin selvä ero DS4:ään onkin havaittavissa.

Normaaliajossa tässä ei ole merkitystä, mutta sillä sen sijaan on, että Crossbackiin on aavistuksen helpompi nousta, siinä istutaan hieman ylempänä ja sen ratin takaa on hieman parempi näkyvyys ulos.

DS4 Crossbackin Suomen mallisto on vielä avoinna, mutta meille saataneen ainakin 130-heppainen PureTech-bensaturbo, 165-heppainen bensaturbo ja 120-heppainen diesel. Koeajoautoksi osui kuitenkin 180-heppainen diesel, joka ihastutti jälleen kerran. Moottori vetää todella hienosti, tehoa on enemmän kuin riittävästi ja ilmoitetut päästöt ovat erittäin maltilliset.

Ranskalaisten tavoitteet DS:lle ovat kovat, eikä saksalaisten premium-merkkien haastaminen ole helppoa kenellekään – ainakaan Euroopassa. Kiinassa merkkien imagot muodostuvat hieman eri tavalla. PSA on kuitenkin selkeästi oikealla polulla DS:n kanssa. Siinä on tietty charminsa, ja sen ranskalainen tyyli vetoaa tietyntyyppisiin asiakkaisiin.

Tällä hetkellä DS on kuitenkin vielä liian läheistä sukua Citroënille, ja tämä korostuu myös muutamissa DS4:n ja DS4 Crossbackin yksityiskohdissa. Tulevaisuudessa asiat lienevät paremmin, kun DS saa omat alustaratkaisunsa.

DS4 Crossback
Moottori 1 997 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 132 kW (180 hv) / 3 750 r/min
Vääntö 400 Nm / 2 000 r/min
0-100 km/h 9,3
Huippunopeus 217 km/h
EU-kulutus 4,4 l/100 km
CO2-päästöt 115 g/km
Mitat Pituus 4 284 mm, leveys 1 810 mm, korkeus 1 535 mm, akseliväli 2 612 mm
Omamassa 1 420 kg
Tavaratila 385 l