Jo nopea vilkaisu riittää – uuden BMW 4-sarjan keula ei jää huomaamatta

BMW halusi erottaa kaksiovisen 4-sarjalaisen aiempaa selvemmin perheautoversio 3-sarjasta. Eron huomaaminen on tehty helpoksi maskin uudella ilmeellä.

BMW:n mallisto on laajentunut vuosikymmenessä hurjalla tahdilla. Etenkin katumaasturimallisto on laajentunut, mutta myös perusmallisto on saanut uusia jäseniä ja malleja on nimetty uudella logiikalla. Esimerkiksi merkin myydyimmästä mallista, eli 3-sarjasta, oli tarjolla kolme koriversiota, mutta edellisen sukupolven kohdalla kaksioviset siirrettiin 4-sarjan alle. Nyt nämä perheautoja urheilullisemmat versiot halutaan nimen lisäksi erottaa selkeämmin muotoilunsa osalta.

Eroja ei tarvitse pitkään etsiä. Uuden 4-sarjan keulan ilme eroaa selvästi kaikista aikaisemmin nähdyistä BMW:n malleista. Valmistaja hakee maskin korkeudella yhtymäkohtia merkin historiaan, mutta tämän voi todeta jäävän yrityksen tasolle. Maskin lisäksi 4-sarja eroaa sisarmallista viirumaisemmilla valoilla sekä puskurin ja konepellin uusilla muodoilla.

Maski varastaa huomion myös etuviistosta autoa tarkastellessa. Kylkiprofiiliin siirryttäessä muodoista tuntuu puuttuvan kantava idea. Muutamien muiden nykymallien mukaan kyljestä löytyy yksittäisiä pokkauksia ilman mitään muotoilun klassisia elementtejä. Kaksioviseksi autoksi ikkunalinja nousee perää lähestyessä varsin voimakkaasti, mikä korostaa C-pilarin ja takapyörän väliin jäävää massiivista aluetta. Sivuprofiilissa huomio kiinnittyy myös isoon takaylitykseen, mikä korostaa takaosaa. Perän leveyttä puolestaan korostetaan vaakasuuntaisesti aseteltujen takavalojen muodoilla. Kokonaisuutena 4-sarja vaatii totuttelua muotojensa osalta. Ainakin siinä on paljon huomiota herättäviä ja mielipiteitä jakavia yksityiskohtia, joiden turvin malli todellakin eroaa sisaristaan.

Sisällä eroja ei sitten olekaan. Ohjaamo on tuttu 3-sarjasta ja edustaa hyvin tyypillistä modernia BMW:tä. Ergonomia lienee kunnossa, mittariston tehtävää hoitaa näyttö ja keskikonsolista löytyy iso näyttö, jota voi ohjata kosketuksella ja keskikonsolista löytyvällä iDrive-käyttökytkimellä.

Uusi mallikoodilla G22 kulkeva 4-sarja tulee tarjolle 3-sarjasta tutuilla voimalinjavaihtoehdoilla. Nelisylinteriset bensamallit ovat aina takavetoisia ja ne tottelevat mallimerkintöjä 420i (135 kW/184 hv) ja 430i (190 kW/258 hv). Alkuvaiheessa ainoa kuusisylinterinen bensakone kulkee nimellä M440i xDrive (275 kW/374 hv) ja on siis varustettu nelivedolla. Malliston ainoa nelisylinterinen diesel 420d (140 kW/190 hv) on tarjolla sekä taka- että nelivetoisena, ja kaksi kuusylinteristä dieseliä 430d xDrive (210 kW/286 hv) ja M440d xDrive (250 kW/340 hv) ovat aina nelivetoisia. Kaikkien moottorien yhteydessä käytetään 8-portaista automaattivaihteistoa ja nelisylinteristä bensakonetta lukuunottamatta kaikki on varustettu 48 voltin sähköjärjestelmällä ja kevythybriditekniikalla.

Uusi BMW 4-sarja saapunee Suomeen kesän lopulla ja hinnat julkaistaan myöhemmin. Coupén lisäksi 4-sarjasta on odotettavissa edeltäjän tavoin markkinoille myös avoversio Cabriolet ja neliovinen versio nimeltään Gran Coupé.

Kuvat: BMW

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.