Ensituntuma: Korotettu Passat etenee vakaasti ja mukavasti

Passatin mallisto laajenee aina nelivetoisella ja 29 millimetriä normaaleja malleja korkeammalla Alltrack-versiolla. Auton erottaa ulkoisesti muun muassa uusista puskureista ja autoa kiertävistä listoista.

Teknavi on juuri Saksassa tutustumassa uuteen Passat Alltrackiin, joka tulee Suomeen tarjolle kolmella dieselmoottorilla (110, 140 ja 176 kW / 150, 190 ja 240 hv). Pienintä vaihtoehtoa lukuun ottamatta malli on nelivedon lisäksi aina varustettu DSG-kaksoiskytkinautomaatilla. Euroopan markkinoilla autoa tarjotaan myös bensiinimoottorilla, mutta tämä ei kuulu Suomen tuontiohjelmaan.

Korotuksen myötä maastokelpoisemman auton vakiovarustukseen kuuluu off road -ajoprofiili, joka helpottaa maastossa etenemistä. Uuden Alltrackin vetomassat kiinnostanevat monia, ja jarrullisen kärryn kohdalla lastia saa olla 2 200 kiloa.

Tiloiltaan Alltrack vastaa muuta Passat-mallistoa, joten esimerkiksi tavaratilaa on parhaimmillaan tarjolla tutut 1769 litraa. Myös multimediajärjestelmät ja mobiililaitteiden liitettävyysominaisuudet ovat viimeistä päivää edustava AppConnect, joka sisältää tuen Apple CarPlay -, Google Android Auto – sekä Mirror Link -järjestelmille.

Ensimmäisten kilometrien perusteella ajotuntumassa ei ole suurta eroa normaaliin Passatiin. Lisääntynyt maavara tuo vaivattomuutta ja helppoutta liikkumiseen etenkin huonokuntoisemmilla teillä. Jyrkemmissä kaarteissa auto kallistelee aavistuksen enemmän normaaliin Passattiin verrattuna. Tehokkain 240-hevosvoimainen tuplaturbodiesel liikuttaa Passat Alltrackia erittäin vaivattomasti kaksoiskytkinvaihteiston hoitaessa tehtäväänsä sivistyneesti.

Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen loppusyksyllä 2015. Hintoja ei ole vielä tiedossa, mutta vertailuksi 150 hevosvoimaisella dieselillä varustettu Passat 2.0 TDI 4Motion Variant maksaa 39 421 euroa.