Audi luopui kasikoneesta – RS 5:n keulalta löytyy jatkossa turboahdettu V6

Audi esitteli Genevessä toisen sukupolven RS 5:n. Auto on edeltäjäänsä kevyempi, nopeampi ja taloudellisempi.

Audi on alkanut viime vuosina muistella menneitä. Moottoripuolella on tehnyt paluun viisisylinterinen rivimoottori ja moottoriurheiluperinteistä muistutetaan vähän väliä. Nyt uuden RS 5 -mallin yhteydessä muistellaan Audin ratahistoriaa, ja RS 5 on kuulemma saanut sieltä vaikutteita ulkonäköönsä.

Uusi RS 5 on edeltäjänsä tavoin varustettu massiivisilla ilmanottoaukoilla ja näyttävillä pyöränkaarien levennyksillä. Takaa löytyy diffuusorin lisäksi RS-malleille tunnusomaisesti kaksi isoa pakoputken ulostuloa. RS makaa luonnollisesti myös lähempänä tien pintaa.

Suurin muutos RS 5:n peruskonstruktiossa nähdään pellin alla. Edeltäjän vapaasti hengittävän V8:n tilalle on istutettu huomattavasti pienempi 2,9-litrainen kahdella turbolla varustettu V6. Perustaltaan sama moottori löytyy myös uuden Porsche Panameran keulalta. Pienentyneestä koosta huolimatta uusi moottori tuottaa edeltäjänsä kanssa saman 450 hevosvoiman tehon, ja turbokoneesta puristetaan jopa 170 newtonmetriä enemmän vääntöä lukeman asettuessa mukavaan 600 newtonmetriään. Samalla myös taloudellisuus on parantunut ja CO2-päästöt jäävät lukemaan 197 g/km.

Voima välitetään luonnollisesti kaikille neljälle pyörälle, ja vaihteistona toimii kahdeksanportainen automaattivaihteisto. Turbokoneen ja aavistuksen keventyneen painon ansiosta suorituskyky on aiempaa räväkämpi; sataseen spurtataan 3,9 sekunnissa ja huippunopeutta kertyy rajottimen nostolla 280 km/h.

Audi RS 5:n Suomen hintoja ei ole vielä julkaistu. Auto tulee markkinoille kesäkuussa.

Kuvat: Mikko Autio ja Audi