Geneve 2011: VW Bulli on uuden sukupolven pikkubussi

Volkswagen on aina välillä palauttanut legendaarisen Kleinbussin nimen esiin – aina autonäyttelyissä ja aina muotoilututkielmana. Auto oli lähellä päätyä tuotantoon jo muutama vuosi sitten, mutta aika ei ollut vielä kypsä. VW:n johtokunnan mukaan nyt aika on kuitenkin tullut.

Bullissa on samaa henkeä kuin yli 60 vuotta sitten lanseeratussa Type 2 T1:ssä eli ensimmäisen sukupolven Transporterissa. Auto sai nopeasti monta lempinimeä: Saksassa siitä tuli Bulli, amerikkalaiset puhuivat Microbus-autosta, Suomessa käytettiin Kleinbus-nimeä. Eräissä piireissä auto sai 60-luvulle tultaessa myös nimen hippi-van.

Bulli on hyvin kompakti. Se näyttää nykyiseen Transporteriin verrattuna todelliselta minibussilta. Auton kokonaispituus jää juuri alle neljän metrin. Leveyttä (175 cm) autolla on hieman enemmän kuin korkeutta (170 cm). Akseliväli on kuitenkin peräti 2,62 metriä.

Bulli on ladattu täyteen nykyaikaista viihde-elektroniikkaa, jota ohjataan luonnollisesti iPadilta käsin. Auton kulkupuolesta vastaa sähkömoottori (85 kW/270 Nm), ja akut ovat sen verran isot (40 kWh) että niillä taittuu 300 km matka.

We like!

Teknari