Tutkimusyhtiö: Nokia-älypuhelimilla loppuvuodesta 3 prosentin markkinaosuus Euroopassa 5. suurimpana valmistajana

HMD Global ylsi Nokia-älypuhelimillaan loppuvuodesta, loka-joulukuussa, 3 prosentin markkinaosuuteen älypuhelimissa Euroopassa, kertoo Counterpoint Research tuoreessa katsauksessaan loppuvuoden markkinoihin.

Aiemmin Counterpoint Research on kertonut HMD Globalin toimittaneen loppuvuodesta yhteensä 4,4 miljoonaa Nokia-älypuhelinta, millä se ylsi maailmanlaajuisesti 1 prosentin markkinaosuuteen ja oli 11. suurin älypuhelinvalmistaja.

Euroopassa HMD Global ylsi loppuvuonna markkinoiden viidenneksi suurimmaksi. Samsungilla oli 28 prosenttia Euroopan markkinoista, Applella 26 prosenttia, Huaweilla 13 prosenttia sekä ranskalaisella Wikolla ja HMD Globalilla 3 prosenttia.

Jos mukaan lasketaan myös peruspuhelimet, oli Nokia-puhelinten osuus loppuvuonna Euroopassa 7 prosenttia. Perus- ja älypuhelimet yhteenlaskettuna HMD Globalin globaali markkinaosuus oli loppuvuonna kappalemääräisissä puhelintoimituksissa mitattuna 4 prosenttia.

Viime vuosi oli Nokialta tavaramerkin lisensoineen HMD Globalin ensimmäinen toimintavuosi. Se toi ensimmäisen uuden Nokia-älypuhelimen Nokia 6:n myyntiin Kiinassa alkuvuodesta. Myyntiintulo kansainvälisesti lähti liikkeelle Nokia 3, Nokia 5 ja Nokia 6 -älypuhelinten voimin toisella ja kolmannella vuosineljänneksellä. Syksyn tullessa valikoimaa täydensi malliston huipulle tullut ja loppuvuodesta julkistettiin vielä toistaiseksi edullisin Nokia 2 pääasiassa kehittyville markkinoille sekä keskihintainen Nokia 7 Kiinan markkinoille.