Tiesitkö tätä: MacBook Pro -mallien akkukestoon vaikuttavat välillisesti myös ilmailumääräykset

Apple esitteli viime viikolla uudet MacBook Pro -tietokoneet, joille luvataan kymmenen tunnin akkukesto, niin 13- kuin 15-tuumaisille malleille. Kymmenen tunnin todellinen akkukesto on läppärille kunnioitettava saavutus, joskin Microsoft pisti vielä paremmaksi uudistetulla Surface Bookillaan, joka voi saavuttaa jopa 16 tunnin akkukeston. Mielenkiintoisesti on olemassa yksi seikka, joka vaikuttaa läppäreiden akkukestoon, mutta jota monikaan käyttäjä ei tule ajatelleeksi. Akkujen kokoja rajoittavat nimittäin laitteiden koko-, muotoilu- ja keveystavoitteiden lisäksi myös lentomääräykset.

Pääasiassa lentoyhtiöt, myös muun muassa Finnair, sallivat enintään 100 wattitunnin sisäänrakennetun litiumioniakun kuljettamisen lentokoneessa, myös ruumassa. Syynä on, että litiumioniakut voivat periaatteessa aiheuttaa tulipaloja, joten niiden kokoa lentokoneissa on rajoitettu. Niinpä, vaikka läppäri olisi kuinka iso tahansa, ei sellaiseen voi laittaa sisään yli 100 wattitunnin akkua, jos käyttäjä haluaa läppärinsä ottaa matkalle mukaan.

Applen uusissa, ohuissa MacBook Pro -malleissa akkujen kapasiteetit eivät tällä hetkellä vielä tuota ylärajaa hätyyttele, sillä kuten CNET mainitsee, sisältää 13-tuumainen malli suurimmillaan 54,5 wattitunnin akun ja isompi 15-tuumainen 76 wattitunnin akun. Sen sijaan vanhempi, viimevuotinen 15-tuumainen MacBook Pro oli jo ylärajan tuntumassa 99,5 wattitunnin akullaan. Mikäli Apple tulevien päivitysten myötä onnistuu vielä MacBook Pro -malliensa sisuksia tiivistämään, on hyvä tietää, että akkujen kapasiteeteissa on vielä varaa petraukselle, ennen kuin lentosäännökset tulevat vastaan.