Testissä Samsungin uudistunut Gear VR – ei mullistava, mutta ihan hauska

Samsung esitteli elokuussa Galaxy Note7 -puhelimen yhteydessä uudistetun version sen Gear VR -laseista. Yksi merkittävä uudistus laseissa oli mahdollisuus käyttää USB Type-C -liitäntää, joka Note7:stä löytyi.

Vaikka Note7:n taru päättyikin ennen aikojaan, ei ole mitään syytä epäillä, etteikö esimerkiksi kevääksi julkaistava Galaxy S8 myös käyttäisi USB-C -liitäntää. Viimeisin malli Gear VR:stä mahdollistaakin käytön niin S6- ja S7-mallien kuin mitä todennäköisimmin myös tulevan S8-mallin kanssa. Testasimme uudistunutta Gear VR:ää syksyn ja alkutalven aikana.

Virtuaalitodellisuus (VR) sekä lisätty todellisuus (augmented reality, AR) ovat tehneet tuloaan jo jonkin aikaa, ja Samsungin Gear VR tarjoaa yhtiön huippupuhelimien käyttäjille kohtuuhintaisen ja kohtuullisen laadukkaan mahdollisuuden kokeilla ja käyttää VR:ää.

Tehokkaille tietokoneille tarjolla on peräti 700—800 euron hintaisia huippulaseja, ja yksinkertaisimmillaan ja edullisimmillaan esimerkiksi 360 asteen videoita ja kuvia pääsee tarkastelemaan Google Cardboardin tyyppisillä, hyvinkin halvoilla VR-laseilla. 150 euron hinnallaan Gear VRkuitenkin tarjoaa Samsungin S6- ja S7-puhelimien omistajille mainion kompromissin laadun ja hinnan välillä sekä mahdollisuuden esimerkiksi monipuoliselle VR-pelaamiselle.

Syksyllä julkaistu uusin versio Gear VR:stä on kaikkiaan neljäs virallisesti julkaistu Gear VR -versio Samsungilta. Kaksi ensimmäistä olivat lähinnä sovelluskehittäjille suunnattuja Innovator Edition -malleja, mutta viimeisin edustaa toista sukupolvea varsinaisista kuluttajamalleista. Nykyinen malli toimii kaikkien Galaxy S6- ja S7-mallien kanssa, ja puhelimen yhdistämiseen käytettävä USB-liitin on vaihdettavissa micro-USB:n ja USB-C:n välillä, jos ja kun esimerkiksi ensi kevään Galaxy S8 käyttää uudempaa liitinmallia.

Aiempien Gear VR -mallien tavoin myös uusin tietysti käyttää Samsungin puhelinta näyttönä ja suorittimena, lasien toimiessa vain linsseinä ja ohjaimena puhelimelle. Nykyisen, neljännen sukupolven Gear VR -mallin uudistuksiin kuuluvat muun muassa hieman aiempaa isommat ulkomitat, uusitut pehmusteet ja uusi väri. Aiemmat mallit olivat valkoisia, mutta tämä neljäs malli on väriltään tumma, lähinnä metallihohtosininen. Lisäksi lasien katselukulma on hieman aiempaa suurempi.

Sovelluskaupan Gear VR:lle on tehnyt VR-alan kokenut tekijä Oculus, ja lasien käyttöönotto vaatii hieman askartelua Oculuksen sovelluskaupan ja käyttäjätilin kanssa. Sovelluskaupassa pääsee lasien kanssa varsin näppärästi liikkumaan.

Sovelluksia ohjataan lasien omilla ohjaimilla, eli oikeasta reunasta löytyy kosketuspinta sekä koti- ja takaisin-painikkeet. Kosketuspintaa pyyhkäisemällä tai näpäyttämällä pääsee liikkumaan valikoissa ja esimerkiksi lasien omaa verkkoselainta käytettäessä osoite syötetään niin, että näkökentässä näkyvä tähtäin viedään halutun kirjaimen kohdalle ja kirjain valitaan kosketuspintaa näpäyttämällä. Pienen totuttelun jälkeen ohjaaminen tuntuu jo sujuvalta.

En päässyt testaamaan ensimmäistä kuluttajamallia, mutta ainakin toiseen Innovator Edition -malliin verrattuna uusin Gear VR tuntuu käytössä mukavammalta ja sen pukeminen ja riisuminenkin käy aiempaa mukavammin, kiitos uusittujen pehmusteiden.

Aivan kevyt paketti Gear VR ei päähän puettuna ole, mutta itse pidin sitä kohtuullisen mukavana käyttää, ja lasit istuvat säädettävien hihnojen ansiosta tukevasti paikoillaan. Kokemus on tosin hieman hiostava kasvoilla, eli aivan mahdottoman pitkiä sessioita lasien kanssa ei viitsi yhtäjaksoisesti pitää. Käyttöjaksojen pituutta saattaa tosin myös rajoittaa laitteiston lämpeneminen, sillä raskaampia sovelluksia käytettäessä voi puhelin kuumentua siihen malliin, että välillä tulee käsky antaa laitteiston jäähtyä ennen jatkamista.

Mitä itse VR-kokemukseen tulee, mahdollisuudet älypuhelinpohjaisella ratkaisulla ovat edelleen varsin rajalliset. Asentotunnistus toimii hyvin, eli maisemaa ympärillään voi katsella luontevasti, mutta lasit eivät tunnista käyttäjän liikkumista, eli esimerkiksi pään liikuttaminen eteenpäin ei muuta kuvakulmaa. Lisäksi nykyisten puhelinmallien näytön tarkkuus ja käytettävät alipikseliratkaisut tuovat katseltavaan kuvaan hieman ”kanaverkkoefektiä”, eli pikselit erottuvat katsellessa. Riippuu sitten sekä käyttäjästä että käytettävästä sovelluksesta, kuinka paljon tuo pikseleiden erottuminen käyttöä haittaa tai hauskuutta vähentää.

Testasin aiempaa Gear VR Innovator Edition -mallia noin vuosi sitten, ja tuolloin sovellustarjonta oli vielä kohtuullisen suppeaa. Vuodessa tilanne on kuitenkin muuttunut reilusti, ja tarjolla on jo runsaasti viihdettä, opetussovelluksia ja pelejä. Sovelluskaupasta löytyy useampia 360 asteen kuva- ja videomateriaalia tarjoavia sovelluksia ja mahdollisuuksia esimerkiksi tutustua eksoottisiin kohteisiin, ilmakehän laitamiin tai esimerkiksi ihmiskehon sisäpuoleen. Lisäksi verkosta löytyy paljon 360-materiaalia laseilla katseltavaksi.

Samoihin aikoihin kun testasin Gear VR -laseja, pääsin testaamaan myös Samsungin 360 asteen kameraa, Gear 360:ä. Lasit ja 360 asteen kamera olivat selvästi luodut toisilleen. Kun itse kuvattuja 360 asteen kuvia ja videoita pääsi katsomaan VR-laseilla, tuntui todella kuin noihin tallennettuihin hetkiin olisi päässyt uudelleen sisään. Tässä, jos missä, Gear VR -lasit tuovat käyttäjälleen suurta iloa.

Kaiken kaikkiaan Samsungin Gear VR on varsin oivallinen lisävaruste ja esimerkiksi hyvä lahjaidea Galaxy S6- tai S7-puhelimien ostajille. Virtuaalitodellisuus erityisesti älypuhelimien kanssa toteutettuna tulee lähivuosina ottamaan isoja harppauksia eteenpäin, muttasitä odotellessa voi hyvin jo pitää hauskaa Gear VR:n kanssa