Tähän operaattoriin ollaan nyt tyytyväisimpiä

Teleoperaattoreista tyytyväisimpiä yksityisasiakkaat ovat nyt Tele Finlandiin sekä Soneraan, joiden molempien takana on ruotsalainen Telia Company.

EPSI Ratingin tuottamassa asiakastyytyväisyystutkimuksessa Sonera paransi nyt suoritustaan merkittävästi sen pisteiden noustessa 3,3 pistettä. Vielä vuotta aiemmin Sonera oli viimeinenoperaattorien vertailussa.

Yritysasiakkaiden osalta Sonera on yhä kolmikon viimeinen Elisan pitäessä kärkipaikkaa nyt sen parannuttua omia pisteitään ja DNA:n pisteiden laskettua.

– Asiakkaiden mielestä Tele Finlandin liittymä vastaa erinomaisesti tarpeisiin kilpailukykyisillä hinnoilla. Sonera on tehnyt toimialalla kuitenkin suurimman kehitysloikan ja erottuu innovatiivisuudellaan. Odotukset yhtiötä kohtaan ovat kasvaneet 5,7 indeksipistettä. Sonera on myös kyennyt vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin, sillä asiakasuskollisuus on parantunut 5,8 indeksipistettä, kertoo EPSI Rating Finlandin toimitusjohtaja Tarja Ilvonen.

– Yksityisasiakkaat pitävät operaattoreiden hintoja tällä hetkellä erittäin kilpailukykyisinä. Parhaiten asiakkaat kokevat saavansa vastinetta rahalle Tele Finlandilla (80,2) ja vähiten Elisalla (76,1), Ilvonen selittää.

– Operaattorien vahvuudet ja yritysprofiilit näkyvät selvästi. Elisa on profiloitunut selkeästi yritysasiakkaiden operaattoriksi. Yrityspuolella Elisalla on paras imago, ja sitä pidetään myös innovatiivisimpana toimijana. Elisan operaattoripalveluiden laatua pidetään parhaana, ja asiakasuskollisuus on korkein, Iivonen summa yrityspuolen tuloksia.

EPSI kertoo asiakastyytyväisyyden kehityksestä eri operaattoreihin myös pidemmällä 5 vuoden aikajänteellä. Luvut kertovat, ettei merkittävää kehitystä kaikkien osalta ole tapahtunut. Vuoteen 2012 verrattuna Elisan ja Tele Finlandin asiakkaiden tyytyväisyys on säilynyt ennallaan Soneran ja DNA:n asiakastyytyväisyyden parannuttua selkeästi. Tyytyväisyys Soneraan on nyt sille historiallisella huipputasolla.

Norstat Finland haastatteli Matkaviestintä 2016 -tutkimukseen 952 Suomessa asuvaa 18—79-vuotiasta yksityisasiakasta, sekä 664 yritysasiakasta. Puhelinhaastattelut tehtiin 7.9.-7.10.2016