Onko estetiikka ajanut suunnittelun ja käytettäyyden ohi? ”Apple tuhoaa designin”

Applen laitteita pidetään usein muotoilun, suunnittelun ja käytettävyyden riemuvoittoina. Kaksi vanhaa Apple-työntekijää ja käyttäjäkeskeisen tuotesuunnittelun veteraania ovat kuitenkin sitä mieltä, että estetiikka on ajanut yhtiön laitteissa hyvän suunnittelun ja käytettävyyden ohi.

Don Norman on arvostettu suunnittelu- ja käytettävyysalan ammattilainen, joka on muun muassa työskennellyt Applella ja ollut mukana perustamassa Nielsen Norman Groupia yhdessä Jakob Nielsenin kanssa. Nielsenin taas pitäisi olla tuttu nimi kaikille, jotka ovat vähääkään perehtyneet tuote- ja palvelusuunnitteluun.

Bruce Tognazzini sen sijaan on Nielsen Norman Groupissa mukana oleva käytettävyyskonsultti, joka teki pitkän uran Applen leivissä yhtiön varhaisvuosista asti. Uusimmassa kirjoituksessaan Norman ja Tognazzini pyrkivät kattavin perustein osoittamaan, että Apple on hukannut hyvän suunnittelun taidon.

– Aikanaan Apple tunnettiin helppokäyttöisten ja helposti ymmärrettävien tuotteiden suunnittelusta, Norman ja Tognazzini muistelevat tekstinsä alussa.

Tänä päivänä yhtiön tuotteet luodaan kuitenkin konsulttien mukaan kauneus edellä. Hyvän suunnittelun periaatteet, kuten näkyvyys, palaute ja ongelmatilanteista selviäminen, ovat taas jääneet taka-alalle.

– Apple tuhoaa suunnittelun. Mikä pahempaa, Apple herättelee vanhaa ajatusta siitä, että suunnittelu on vain asioiden kaunistamista.

Normanin ja Tognazzinin varsin analyyttinen teksti on pitkä ja pureutuu moniin miesten kokemiin epäkohtiin moderneissa Apple-tuotteissa, erityisesti iOS-aikakaudella. Kritiikkiä saavat muun muassa liian pienet ja ohuet fontit, Android-tyylisen universaalin paluu-näppäimen puute ja ulkoa opeteltavat eleet, joiden olemassaolosta laitteen käyttöliittymä ei millään lailla kerro. Lisäksi esille nousee tunnettu esimerkki iOS-näppäimistöstä, joka näytti käsittämättömän pitkään isoja kirjaimia aina, vaikka käytössä olisivat olleet pienet kirjaimet. ”Tuote on kaunis! Ja hauska. Tästä johtuen ihmiset syyttävät ongelmia kohdatessaan itseään. Hyvä Applelle. Huono asiakkaalle.”

Androidin tunnusmerkki on laitteen tai ruudun alalaidasta löytyvä kolmen painikkeen rivi, jossa sijaitsee muun muassa paluu-näppäin

Osansa kritiikistä saa myös Google, joka seuraa Normanin ja Tognazzinin mukaan Applen pahimpia esimerkkejä. Esille nostetaan sekä Google Maps -sovellus että itse Android-käyttöliittymä, jotka kehittyvät konsulttien mukaan ”viehättävämmiksi ja hämmentävämmiksi” jokaisella päivityksellä.

Tuote- ja palvelusuunnittelu on äärimmäisen monimutkainen ja haastava laji. Kuinka palvelusta tehdään kaikille kohdekäyttäjille paras mahdollinen? Usein vaaditaankin suuria kompromisseja, kun jokaisen tarpeet ovat kuitenkin hieman erilaiset. Miten sinä näet mobiililaitteiden ja -sovellusten kehityksen; ovatko palvelut menossa helppokäyttöisempään suuntaan vai ajaako kauneus ja yksinkertaisuus todella käytettävyyden edelle?