Soneran verkkovika aiheutti vaarallisia tilanteita

Soneran tiistainen mobiiliverkkovika on karulla tavalla tuonut esille yhteiskunnan riippuvuuden matkaviestinnästä. Sairaalapotilaat olivat jopa hengenvaarassa, kun lääkäreitä ei onnistuttu tavoittamaan. Nyt viestintävirasto muistuttaa, että vastaavanlaisiin häiriötilanteisiin tulee varautua jo etukäteen. Sonera taas aikoo lisätä toimenpiteitä sen palveluiden laadun varmistamiseksi.

MTV Uutiset kertoo, kuinka Soneran verkkovika aiheutti ongelmia muun muassa sairaaloissa. Esimerkiksi Mikkelin keskussairaalassa oli potilaita hengenvaarassa, kun leikkaussaleihin tarvittuja lääkäreitä ei tavoitettu. Sairaaloissa on tiistain ongelmien jälkeen otettu käyttöön useiden eri operaattoreiden liittymiä.

Viestintävirasto muistuttaa, että mihin tahansa viestintäverkkoon voi joskus tulla vikaa. Jos yritys- tai viranomaiskäytössä on tärkeää olla jatkuvasti tavoitettavissa, tulee häiriötilanteisiin varautua esimerkiksi varalaitteilla ja -verkoilla. Virastosta muistutetaan myös, että yhteyttä voi pitää muillakin keinoin kuin puhelinverkon tai internetin välityksellä. Esimerkiksi puolustus- ja pelastusalan viranomaiset voivat käyttää VIRVE-verkkoa.

Hätänumeroon soittaminen ei viestintäviraston mukaan vaadi juuri oman, normaalisti käytössä olevan matkapuhelinverkon toimintaa. Jos hätäpuhelu matkapuhelimella ei jostain syystä onnistu, voi laitteen käynnistää uudelleen ja ohittaa PIN-koodin kyselyn, jolloin hätäpuhelua soitettaessa laite yhdistyy mihin tahansa saatavilla olevaan verkkoon.

Soneran toimitusjohtaja pahoitteli tiistaista häiriötä eilen julkaistulla YouTube-videolla. Nyt yhtiöstä tiedotetaan, että se aikoo tehostaa ja nopeuttaa toimenpiteitä verkon ja palveluiden laadun turvaamiseksi. Ulkopuolinen taho tutkii runkoverkon laadun. Yhtiö ilmoittaa myös käyttävänsä kaikkea olennaista tutkimustietoa verkkonsa parantamiseksi.

Soneran runkoverkon laadun arvioi ulkopuolinen asiantuntijataho. Selvityksen on määrä valmistua kesään mennessä ja Sonera käy sen läpi yhdessä viranomaisten kanssa. Lisäksi Sonera ilmoittaa tavoitteekseen parantaa tuloksia kaikissa verkon laatua mittaavissa tutkimuksissa. Tulokset julkistetaan helmikuusta alkaen kuukausittain yhtiön verkkosivuilla. Myös vikatilanteidenriskit on tarkoitus tunnistaa ja estää nykyistä tehokkaammin ja muutostöiden valvontaa tehostetaan. Soneran tiistainen verkkovika johtui juuri muutostöiden aiheuttamasta häiriöstä.