Samsungin markkinaosuus romahti Kiinassa – tässä syy

Samsung on kokenut kovia Kiinan älypuhelinmarkkinoilla. Vielä viime vuoden alussa sillä oli 20 prosentin markkinaosuus, mutta lokakuuhun mennessä osuus oli romahtanut vajaaseen 14 prosenttiin. Laskua on peräti 31,5 prosenttia.

Syynä ovat paitsi paikalliset kilpailevat älypuhelinvalmistajat kuten Xiaomi (kuvassa), myös Apple, joka on kasvattanut myyntiään Kiinassa.

CCID Consultingin markkinatietojen perusteella Samsung ei ole onnistunut houkuttelemaan uusia asiakkaita älypuhelintensa ostajiksi samaan tapaan kuin nousevat kiinalaiset halpavalmistajat.

Kiinassa myytiin vuoden 2014 tammikuussa 356,2 miljoonaa älypuhelinta. Lokakuussa määrä oli laskenut 307 miljoonaan, mikä kielii markkinoiden hidastumisesta.

Samsungia uhkaavat Xiaomin ohella muun muassa ZTE, Huawei, Lenovo ja Meizu. Asiantuntijat syyttävät Samsungia hitaudesta reagoida Kiinan markkinoiden nopeisiin muutoksiin.