Raportti: Microsoft yritti siirtää vastuuta Surface-ongelmista - nyt luotettavuus on parantunut

Microsoftin Surface-laitteiden luotettavuus – tai sen puute – nousi voimalla otsikoihin viime viikolla, kun arvostettu yhdysvaltalainen testijulkaisu Consumer Reports veti suosituksensa pois kaikilta Surface-laitteilta.

Consumer Reportsin kyselytutkimus paljasti, että jopa 25 prosenttia Surface-omistajista kohtaa ongelmia laitteensa kanssa kahden ensimmäisen vuoden aikana. Tehty tutkimus perustui yhteensä 90 000 tabletti- ja läppäriomistajan antamiin tietoihin. Microsoftin Surface-laitteiden tulos oli merkittävästi huonompi kuin muilla valmistajilla, minkä myötä Consumer Reports koki, ettei se voi enää suositella minkään Surfacen ostamista. Parhaiten samassa tutkimuksessa pärjäsivät Apple-laitteet.

Nyt pitkän linjan Microsoft-reportteri Paul Thurrott omalla Thurrott.com-sivustollaan paljastaa lisää tilanteesta. Thurrott on saanut käsiinsä Microsoftin sisäisen muistion, joka pohjustaa kampanjaa, jolla Microsoftin on tarkoitus vastata Consumer Reportsin väitteisiin.

Consumer Reportsin tylyt luotettavuustilastot johtuvat ennen kaikkea Surface Pro 4 ja Surface Book -laitteiden alun surkeasta luotettavuudesta. Tuotteiden tultua myyntiin aluksi jopa lähes joka kuudes näistä laitteista palautui takaisin Microsoftille. Sittemmin Microsoft on saanut ongelmia ratkomalla palautusmäärät laskemaan.

90 päivän aikana ostosta palautettujen laitteiden määriä on saatu painettua alemmaksi.
90 päivän aikana ostosta palautettujen laitteiden määriä on saatu painettua alemmaksi.

Thurrrott kertoo myös, kuinka Microsoftilla yritettiin vierittää aiempia ongelmia Intelin harteille sepittämällä tarinaa Skylake-arkkitehtuurin suoritinten ongelmista. ”Skylake-fiasko huipentui sisäisesti, kun Microsoftin toimitusjohtaja Satya Nadella tapasi viime vuonna Lenovon kanssa ja kysyi heiltä, maailman suurimmalta PC-valmistajalta, kuinka se hallitsi Skylaken luotettavuusongelmia. Lenovolla oltiin hämmentyneitä. Mitään ongelmia ei ollut, hänelle (Nadellalle) kerrottiin”, Thurrott selvittää tilannetta.

Todellisuudessa ongelmat olivat aiheutuneet Microsoftin tuotekehittäjien omista epäonnistumista ajureissa ja asetuksissa, mitä yritettiin peitellä tarinalla Intelin ongelmista.

Uudemmat Surface-laitteet ovat saapuneet markkinoille luotettavimpina. Tähän pyrkiminen saattaa olla myös syy, miksi uusissakaan Surfaceissa ei ole nähty USB-C / Thunderbolt -liitäntää, vaan Microsoft on jatkanut perinteisellä USB:llä. Uusi liitäntä on erittäin vaikea tapaus ajureiltaan, joten aiempien ongelmien toistumisen välttämiseksi Microsoftilla ollaan mahdollisesti pelätty sen mukaan tuomista.

Lisäksi Thurrott toteaa luotettavuusongelmien ratkaisemisen tarkoittaneen myös merkittävimpien uutuustuotteiden, kuten uuden Surface Hubin ja Andromeda-koodinimellisen mobiililaitteen, siirtämistä myöhemmäksi ja samalla vähemmän kunnianhimoisten laitteiden, kuten syntyperältään vuosia vanhan ja ”mitäänsanomattoman” Surface Laptopin ja vain vähän päivitetyn uuden Surface Pron, tuomista markkinoille.

Microsoftin tutkimusten mukaan Surface-omistajat ovat kuitenkin kokonaisuutena tyytyväisiä laitteisiinsa. Microsoft aikoo tämän myös kertoa ja valmistelee Thurrottin mukaan kampanjaa, jolla yritetään vakuuttaa asiakkaat Surface-laitteiden hyvyydestä ja pelastaa niiden maine Consumer Reportsin tylyjen tutkimuslukujen jälkeen.