Pokémon GOn ensimmäisestä jättitapahtumasta tuli katastrofi – verkko- ja palvelinongelmat kaatoivat pelin

Pokémon GO -pelin ympärillä järjestettiin eilen lauantaina Chicagossa ensimmäinen virallinen Pokémon GO Fest -jättitapahtuma.

Ennakkoon loppuunmyyty tapahtuma ei kuitenkaan sujunut kuten piti. Tapahtuman 20 000 osallistujaa joutuivat pettymään raskaasti, kun ongelmat verkkoyhteyksissä sekä pelin toiminnassa pilasivat Pokémon-jahdin.

Nähtävästi tapahtumassa oli varauduttu surkeasti mobiiliverkon lisääntyvään käyttöön ja verkot menivät välittömästi tukkoon. Osan operaattoreista, kuten T-Mobilen, verkko toimi kuitenkin toisia paremmin. Lisäksi kuitenkin verkkoyhteyden toimiessa myös itse Pokémon GOssa oli ongelmia, joten Pokémonien nappaaminen ei onnistunut sittenkään.

Pelaajia oli matkustanut Chicagoon myös Euroopasta ja Australiasta asti. Monet turhautuivat pelin toimimattomuuteen ja Pokémon GOn kehittäjän ja tapahtuman järjestäjän Nianticin toimitusjohtaja John Hanke sai osakseen voimakkaat buuaukset lavalle astuessaan.

Ongelmien takia Niantic on kertonut palauttavansa rahat 20 dollarin lipuista kaikille tapahtumaan osallistuneille. Lisäksi se tarjoaa rekisteröityneille osallistujille 100 dollarin arvosta Poké-kolikoita.

Lisäksi Niantic päätti laajentaa pelin tapahtuma-aluetta Chicagossa 2 mailin säteelle, jotta mobiiliverkkojen kuormitus jakautuisi tasaisemmin.

Pokémon GO Festin piti toimia legendaaristen Pokémonien ensimmäisenä esiintymispaikkana, mutta ongelmien takia niiden nappaaminen jäi välistä. Niantic päättikin antaa kaikille tapahtuman osallistujille yhden uudemmista legendaarisista Pokémoneista, Lugian, ilmaiseksi ja automaattisesti omiin Pokémoneihin.