OPPO nousi jo suurimmaksi älypuhelinmerkiksi Kiinassa – näillä eväin se tapahtui

Kiinalainen OPPO on noussut suurimmaksi älypuhelinmerkiksi kotimaassaan Kiinassa. Älypuhelinmarkkinat ovat nopeasti muuttuvat globaalistikin, mutta Kiinassa on totuttu vieläkin nopeampiin muutoksiin.

Edellinen superkasvaja Kiinassa oli Xiaomi, jonka ympäriltä suurin hype on sittemmin laantunut sen kasvun hyytyessä.

Xiaomin nousu syntyi luottamalla omaan verkkomyyntiin ja kiinnostuksen luomiseen ensisijaisesti sosiaalisen median ja faniyhteisön kautta. OPPOn strategia poikkeaa rajusti Xiaomista: kuten uutistoimisto Reuters läpikäy, luottaa OPPO laajaan jälleenmyyjäverkostoon ympäri Kiinaa sekä varsin perinteisiin markkinointikanaviin.

Reutersin mukaan OPPOlla on Kiinassa ja ympäri muuta Aasiaa yhteensä 320 000 jälleenmyyjää. OPPO-myyjiä myös kannustetaan myyntikomissioilla, se on hankkinut julkkiksia promoamaan tuotteita ja panostanut suuria summia televisio- ja ulkomainontaan.

OPPO-myymälä.

OPPO pitää omissa käsissään tavanomaista tiukemmin laitteiden suunnittelun ja jakelun ohella myös niiden valmistamisen – ja osittain vielä myös myynnin omien kauppojensa kautta. Omat myymälät ja laaja jälleenmyyjäverkosto erottavat OPPOn myös operaattorien kautta toimivista suuremmista kilpailijoistaan. OPPOn strategiaan on kuulunut myös huomioida pienemmät kaupungit, joissa sen osuus on vielä suuria kaupunkeja merkittävämpi.

OPPO oli Kiinassa heinä-syyskuussa markkinajohtaja 17 prosentin osuudella Counterpointin tilastojen mukaan. Lisäksi se on jo markkinakakkonen Indonesiassa ja kasvaa vauhdilla Intiassa. Läntisissä maissa OPPO-puhelimia ei vielä juuri myydä. Silti Aasian vahvuudella se on kohonnut jo maailmanlaajuisestikin neljänneksi suurimmaksi älypuhelinmerkiksi. OPPOn nousu Kiinassa on syönyt muun muassa Huawein myyntiä maassa tämän vuoden aikana.

OPPO on saavuttanut suurta suosiota R9-älypuhelimillaan, joissa on panostettu esimerkiksie selfie-kuvaukseen. OPPO esitteli hiljattain uudet R9s-puhelinmallinsa, joista löytyy 16 megapikselin kamera sekä takaa että edestä.

Kuten tiedetään, on OPPOn takana BBK Electronics. Se kuuluu myös maailman viidenneksi suurimman älypuhelinmerkin vivon omistajiin ja on myös täällä suositumman OnePlussan taustalla. BBK:n älypuhelinmerkkikvartetin täydentää imoo-brändi. Yhteenlaskettuna BBK on älypuhelinmerkeillään jo toiseksi suurin maailmassa ohittaen Applen ja Huawein.

Nähtäväksi jää, miten pitkälle OPPOn kasvu kantaa. Sen strategia ei välttämättä toimi yhtä hyvin markkinoilla, joilla operaattorien rooli puhelinten myynnissä on vahvempi. OPPO epäonnistui esimerkiksi Meksikon markkinoiden valloituksessa, huomauttaa Reuters.