Näin moni käyttää Uberia – maksavat keskimäärin 50 dollaria kuussa

Uberilla on 40 miljoonaa aktiivista käyttäjää kuukaudessa, kertoi toimitusjohtaja Travis Kalanick Vanity Fairin New Establishment Summit -tapahtumassa paikan päältä raportoivan TechCrunchin mukaan.

Kalanick totesi myös Uber-käyttäjien maksavan keskimäärin noin 50 dollaria kuukaudessa. Uber-kuskeilletästä kertyivät 1,5-2 miljardin dollarin tuotot viime kuussa.

Kyse on luonnollisesti osittain karkeista luvuista, mutta ne antavat osviittaa Uberin toiminnan laajuudesta ja luonteesta. Uberin koon hahmottamiseksi voidaan esimerkiksi todeta sen maksujen kuskeille vastaavan kooltaan erittäin karkeasti noin kolmasosaa Suomen valtion budjetista vuositasolla.

Uberin liiketoimintamallina on alun alkaen ollut 20 prosentin pitäminen kyytimaksuista itsellään ja lopun tilittäminen kuskeille, jotka hoitavat näistä rahoista vielä itse omat kulunsa, kuten polttoaineen, auton huollon, vakuutukset ja verot.

Osassa maista Uber voi kuitenkin kilpailutilanteen ja kasvuponnistelujen vuoksi maksaa kuskeille jopa enemmän kuin asiakkaat kyydeistään maksavat. Näin tilanne oli esimerkiksi kilpaillussa Kiinassa, jossa tilanne on sittemmin rauhoittunut selkeästi Uberin vetäydyttyä myymällä Uber Chinan vaihtaen sen viidenneksen osuuteen Didi Chuxingista, joka nousi järjestelyn myötä Kiinan markkinoiden ylivoimaiseksi hallitsijaksi.

Tältä näyttää Uberin käyttämä, Ford Fusionista kehitetty itseajamisen testiauto.

Uber on nostanut rahoitusta toistakymmentä miljardia dollaria ja se on arvostettu viimeisimmillä rahoituskierroksilla noin 70 miljardin dollarin arvoiseksi yritykseksi.

Uberin tulevaisuuden kannalta ratkaisevaksi näyttäisi kuitenkin nousevan tämän hetken kyytipalvelujen dominoinnin sijaan itseajavien, autonomisten autojen kehitystyössä onnistuminen. Kalanick on jo aiemmin todennut, ettei Uber saa jäädä tässä kisassa edes kakkoseksi – jos joku muu onnistuisi kehittämään itseajavan auton ensimmäisenä, voisi niillä nopeasti korvata halvemmin hinnoin Uberin ajaen sen pois markkinoilta. Tämän takia itseajavien autojen kehitys on Uberille kohtalonkysymys.

Paukkuja itseajamisen kehittämiseen Uber laittaakin rutkasti. Se osti itseajavia rekkoja kehittäneen Otton aiemmin tänä vuonna 700 miljoonalla dollarin arvoisessa järjestelyssä sekä on avannut oman kehityskeskuksensa Pittsburghiin Yhdysvalloissa rekrytoituaan paikallisesta yliopistosta alan osaajat.

Pittsburghissa itseajavat Uber-kyydit ovat jo myös todellisuutta – vielä nykyisin tosin testikuskin istuessa valppaana kuskin paikalla valmiina ratkaisemaan ongelmatilanteet ja ottamaan auton hallintaansa vaaratilanteissa.

Kisa tulevaisuudesta on tiukkaa. Tänään sähköautovalmistaja Tesla julkisti kaikkien tästä lähtien valmistettavien Tesla-autojen olevan jo laitteistoltaan valmiita itseajaviksi. Odotettavissa olevatohjelmistopäivitykset tulevina vuosina tulevat tekemään autoista aikanaan itseajavia.

Uberin ja Teslan ohella itseajavia autoja kehittävät myös Google, Apple ja käytännössä kaikki perinteiset autonvalmistajatkin, tavalla tai toisella.