Nintendon erikoisen uutuuskonsolin julkaisu lähenee: Ei vaadi televisiota

Nintendo julkaisee uusimman pelikonsolinsa Switchin maailmanlaajuisesti 3. maaliskuuta. Suomessa konsolin hinta on noin 380 euroa.

Switch on seuraaja Nintendo Wii U:lle, josta ei koskaan tullut Xboxin ja Playstationin kaltaista hittiä. Wii U oli Nintendolle karvas myynnillinen pettymys.

Nintendolle tuttuun tapaan Switch ei ole aivan tavallinen konsoli, sillä se ei välttämättä vaadi seurakseen televisiota. Laitteella voi pelata myös käyttämällä sen omaa näyttöä. Laite onkin enemmän tabletti kuin perinteinen pöydälle asetettava pelikonsoli. Kun Switch asetetaan telakkaan, se toimii kuitenkin pöytäkonsolin tavoin, jolloin pelejä pelataan Nintendon omalla peliohjaimella. Tällöin peliä voi pelata enintään kaksi käyttäjää.

Switchin mielenkiintoisin ominaisuus on juuri mobiilikäyttö. Laitteessa on sisäänrakennettu jalusta, jonka avulla Switchiä voi käyttää samassa tilassa pelattaviin kaksinpeleihin. Käyttäjällä on mahdollisuus linkittää enintään kahdeksan Switch-konsolia yhteen järjestelmään.

Kuten nykyisin on tapana, Nintendokin tarjoaa käyttäjilleen verkkopelipalvelun. Alkuvaiheessa palvelun saa käyttöönsä ilman erillistä lisämaksua.

Mobiilikäytön ohella Switchin mielenkiintoisin ominaisuus on uudenlaisen värinätoiminto. Nintendo itse väittää, että värinäominaisuutta voi verrata lasiin jossa on jääpaloja. Käyttäjän pitäisi pystyä aistimaan, montako "jääpalaa" ohjaimen sisällä liikkuu.

Markkinoilla Nintendon uutuus on otettu vastaan kaksijakoisesti. Analyytikot ovat pitäneet laitteen hintaa liian kalliina, jotta siitä tulisi hitti. Toisaalta hinta on samaa luokkaa kuin parhaissa tableteissa, jotka eivät tarjoa yhtä monipuolista pelikokemusta.

Ongelmana konsolin menestyksen kannalta on pidetty myös sitä, että konsolin lanseerauksen yhteydessä Nintendo tuo myyntiin ainoastaan viisi peliä. Myöhemmin tänä vuonna on luvassa 30 lisää.

Kuten aikaisemmatkin Nintendon konsolit, myös Switch on suunnattu nuoremmille käyttäjille. Siinä missä Sony ja Microsoft kosiskelevat aikuisia pelaajia ja peliharrastajia, Nintendon tähtäimessä ovat nuoret käyttäjät ja lyhytkestoisempi pelaaminen.