Näkökulma: Samsungin uusi nousu

Samsung on ollut viime aikoina pulassa. Ei yhtä kovassa pulassa kuin Nokia aikoinaan, mutta pulassa silti. Sen markkinaosuus on korealaisvalmistajan mittapuulla romahtanut. Etenkin Kiinassa, jossa paikalliset valmistajat ovat polkeneet hinnat niin alas, ettei Samsungilla ole ollut mahdollisuuksia vastata.

Galaxy S6:lle odotetaan jopa 50 miljoonan laitteen myyntiä tänä vuonna. Odotukset ovat täysin perusteltuja. S6 vahvistanee Samsungin asemaa maailman suurimpana matkapuhelinvalmistajana. Ainakin siihen siihen asti, kun Apple tuo markkinoille uuden iPhonensa ensi syksynä.

Samsungin ja koko Android-leirin ongelmana ovat olleet laskevat puhelinten katteet.

Matkapuhelinten, erityisesti älypuhelinten, markkinaosuustaistelu elää sykleissä. Loppuvuosi on yleensä Applelle erinomaista myyntiaikaa, kun uusi iPhone tuodaan kuluttajille. Samsung puolestaan on vahva keväisin, jolloin se on perinteisesti tuonut myyntiin uuden Galaxy S -sarjan lippulaivansa.

Samsungin ja koko Android-leirin ongelmana ovat olleet laskevat puhelinten katteet. Merkittävä osa Android-puhelimista on edullisia tai keskihintaisia. Apple sen sijaan tahkoaa rahaa hurjilla katteilla, jotka se saa kalliista iPhonesta. Halvoilla Android-luureilla on vaikea tehdä hyvää tulosta. Varsinkin, kun valmistajia on paljon ja puhelinten tekniset erot pieniä.

Nyt Samsung on selkeästi muuttanut strategiaansa. Se on tuonut viimeisen vuoden aikana markkinoille useamman kalliin puhelinmallin, esimerkkeinä Galaxy Note 4, Galaxy Alpha ja viimeisimpänä Galaxy S6 ja etenkin sen Edge-versio, jonka kalleimman mallin hinta nousee lähes 1100 euroon.

S6 on Samsungin ensimmäinen puhelin, jossa on selvä premiumin leima. Valmistaja on siirtynyt muovisesta rakenteesta metalliin ja lasiin. Edgen kaartuva näyttö on jotain sellaista, mitä ei ole aikaisemmin nähty. Galaxy Note 4:ssä oli sellainen laitteen toisessa reunassa, mutta erillisenä näyttöpaneelina. S6 Edgen näyttöpaneeli on yhtenäinen ja sen valmistusprosessi on selvästi monimutkaisempi tavallisiin älypuhelimiin verrattuna. Tämä osaltaan vaikuttaa hintaan.

S6 on Samsungin ensimmäinen puhelin, jossa on selvä premiumin leima.

Hinta voi olla S6:n pienoinen kompastuskivi. Edgen kaareva näyttö vaatii kuitenkin kokonaan uudenlaisen tuotantolinjan. Lisähinta on perusteltu. Silti yli 1000 euroa älypuhelimesta on varmasti monelle liikaa. Toisaalta kännykkä ostetaan harvoin kertamaksulla. Laitetta maksetaan parikin vuotta, jolloin 1000 euron hinta ei tunnu enää kovin pahalta.

On mielenkiintoista nähdä, yleistyvätkö kaarevat näytöt Samsungin vanavedessä. On selvää, että kilpailu myös muotoilun alueella kovenee.