Muut heittävät pyyhkeen kehään - uudet Nokia-puhelimet iskevät tiukkaan kisaan

Nokia-puhelimia kehittävä, markkinoiva ja myyvä HMD Global marssittaa ensimmäiset uudet Nokia-älypuhelimet markkinoille edullisten ja alemman keskiluokan älypuhelinten markkinoille.

Vahvan huhun mukaan Kiinassa jo julkistettu Nokia 6 tulee myyntiin Euroopassa 249 euron sekä uudet ensi viikolla julkistettavat Nokia 3 ja Nokia 5 -puhelimet 149 ja 199 euron hintaan. Mahdollisten Nokia-huippupuhelinten aika on vasta myöhemmin.

HMD Global pyrkii mukaan älypuhelinmarkkinoille markkinasegmentissä, joka on osoittautunut äärimmäisen vaikeaksi – ja josta vaikeuksissa olevat, tappiolla toimivat älypuhelinvalmistajat ovat ensimmäisenä vetäytyneet.

Viimeisen vuoden aikana edullisempien älypuhelinten myyntiä on kategorisesti vähentänyt jo Sony, joka strategiamuutoksensa jälkeen on keskittynyt kalliimpaan hintaluokkaan johtaen myös sen kappalemääräisen älypuhelinmyynnin lähes puolittumiseen vuonna 2016.

Nyt halvat älypuhelimet on jättämässä taakseen lisäksi HTC, joka on tehnyt tappiota jo parin vuoden ajan. ”Tulemme poistumaan lähtötason markkinoilta, joiden ajattelen olevan ultrakilpailtuja ja joista emme välttämättä hyödy kannattavuusmielessä. Meille kannattavuus älypuhelimissa tulee olemaan varsin tärkeää”, kommentoi HTC-johtaja Chia-lin Chang nyt yhtiön tulosjulkistuksen yhteydessä.

HTC aikoo keskittyä keski- ja huippuluokan puhelimiin, ja tuo niitä markkinoille tänä vuonna vain seitsemän eri laitetta.

Edullisimmissa älypuhelimissa jyräävät Samsung, Huawei sekä erityisesti kotona Kiinassa ja sen lähialueille jo laajentuneet Oppo, vivo ja Xiaomi.

Tähän kovaan skabaan uudet Nokia-älypuhelimet yrittävät nyt iskeä. Tämä toistaa vanhaa tuttua Nokia-strategiaa, jossa tuotevalikoima kattaa kaiken aivan edullisimmista puhelimista markkinoiden huipulle asti.

Uudet Nokia-puhelimet voivat olla teknisesti kilpailukykyisiä hintaluokassaan, sillä niiden takana on suuri Foxconn-suunnittelu- ja valmistuskoneisto. Silti markkinoiden valtaaminen tyhjästä on suuri tehtävä. Suuri kysymys on, mikä Nokia-brändin todellinen vetovoima muualla kuin Suomessa tänä päivänä on. Toimiiko Nokia-brändi yhä positiivisena laadusta kertovana tekijänä, joka nostaa Nokia-puhelimet esiin massan joukosta ohi vastaavalla tekniikalla varustettujen muiden edullisten älypuhelinten? Onko puhelinten laatuun panostettu Nokia-nimen vaatimalla tavalla?

Nämä ovat suuria kysymyksiä, joihin alamme saada vastauksia jo tämän vuoden aikana.