Missä menee Apple-auto? Projektinjohtaja lähtemässä

Applen viime vuoden aikana jatkuvasti näkyvämmäksi erinäisissä huhuissa noussut auton kehitysprojekti on kohdannut vastatuulta, sillä projektin moottorina toiminut vetäjä Steve Zadesky on Wall Street Journalin lähteiden mukaan jättämässä Applen.

Aiemmin Applen Project Titan -autoprojektin tähtäimen on kerrottu olevan uuden Apple-sähköauton valmistumisessa vuodeksi 2019. Viime syyskuussa autoprojektin parissa Applella kerrottiin olevan jo 600 työntekijää, joka oli tarkoitus nostaa vikkelästi 1 800 henkeen Applen ylimmän johdon näytettyä vihreää valoa hankkeen viemiselle eteenpäin.

16 vuotta työskennellyt Zadesky on nyt kertonut yksityisesti olevansa lähdössä Applelta. WSJ:n lähteiden mukaan Zadeskyn lähdön syynä olisivat ”henkilökohtaiset syyt”, eikä hänen onnistuminen tai Apple-autoprojektin etenemisen haasteet. Vielä toistaiseksi Zadesky jatkaa työskentelyä eikä lähdön ajankohdasta ole valunut tietoja vielä julki.

Zadeskylla oli taustaa myös autoteollisuudesta Fordilla, josta hän siirtyi Applelle vuonna 1999 ja työskenteli sittemmin iPodien ja iPhonen parissa autoprojektin kasvamiseen asti.

Vaikka Zadeskyn lähdön syy ei liittyisikään mitenkään hänen tekemäänsä työhön, luo vetovastuun muutos kuitenkin yhä lisää skeptisyyttä auton markkinoilletulon aikatauluun. Täysin uutena toimijana autoalalla ensimmäisen tuotteen tuominen vain 4-5 vuoden kehitystyöllä jo vuodeksi 2019 on laajasti nähty Applenkin resursseista huolimatta hyvin kunnianhimoiseksi tavoitteeksi.

WSJ:n mukaan Applella on ollut ongelmia myös autoprojektin tavoitteiden selkeässä määrittelyssä. Osa autotiimistä ei usko, että asetettuihin aikatauluihin tullaan yltämään, vaikka johto hanketta eteenpäin puskeekin.

Apple-johto, muun muassa toimitusjohtaja Tim Cookin sekä hiljattain operatiiviseksi johtajaksi (COO) ylennetyn Jeff Williamsin suilla, on kommentoinut kysymyksiä Apple-autosta useampaankin otteeseen. Cook odottaa ”massiivista muutosta autoteollisuuteen”, kun taas Williams on todennut auton olevan ”hyvin mobiili laite”. Ja nykyisin Applen bisneksessähän mobiilit laitteet ovat juurikin pääosassa.

Konkreettisempia tietoja Apple-autosta ei vielä ole ymmärrettävästi kuultu odotettua sähköistä voimalinjaa lukuun ottamatta. Kysymysmerkkejä ovat esimerkiksi, kuinka merkittävällä tavalla jo ensimmäinen Apple-auto pystyy ajamaan itse ilman kuljettajan apua sekä miten Apple asemoivaihtoehtonsa automarkkinoille hinnan, korimallin ja muotoilun, suorituskyvyn ja monien muiden aspektien osalta verrattuna kilpaileviin merkkeihin.