Katso miten toimittajalle kävi: Testissä viisi erilaista tasapainolautaa

Kevyet sähkökulkuvälineet eli niin sanotut tasapainolaudat ovat yleistyneet tänä keväänä Suomen taajama- ja kaupunkiliikenteessä. Taustalla on viime vuodenvaihteen lakimuutos, jonka myötä laitteet sallittiin Suomessa. Aikaisemmin käyttö julkisilla teillä oli kiellettyä.

Sähkölaudat on tarkoitettu polkupyörän korvaajiksi suhteellisen lyhyillä matkoilla. Yhdellä latauksella laudalla voi edetä keskimäärin 20-35 kilometriä. Akun kestoon vaikuttaa käyttäjän paino, vauhti ja maaston jyrkkyys.

Markkinajohtaja sähkölautojen markkinoilla on Segway, joka myy laitteita etupäässä ammattilaisten kuten poliisin käyttöön. Myös Suomen poliisilla on käytössään Segway -tasapainolautoja.

Suurin osa sähkölaudoista tulee Kiinasta. Segwayn tekniikkaa imitoivien tuotteiden hinta on selvästi halvempi. Hinnasta voi päätellä myös, että laadultaan kiinalaiset eivät yllä Segwayn tasolle. Yksi merkittävä ero on gyroskooppien määrässä. Segwayssa niitä on enemmän, mikä tekee ajamisesta pääsääntöisesti vakaampaa.

Viime aikoina julkisuuteen on noussut tieto sähkölaudan kärähtäneestä akusta. Ongelmaa ei pidetä Suomessa merkittävänä, sillä akut ovat CE-merkittyjä. Laudan lataamista kannattaa kuitenkin valvoa.

Kypärä suositeltava mutta ei pakollinen

Vuodenvaihteessa voimaan astuneen lain mukaan sähkölaudalla ajava rinnastetaan jalankulkijaan, jos matkaa taitetaan kävelynopeudella. Tällöin tasapainolaudan suurin rakenteellinen nopeus saa olla enintään 15 kilometriä tunnissa.

Seuraava porras on enintään 25 kilometrin tuntinopeus, jolloin käyttäjän on noudatettava polkupyöräilijän liikennesääntöjä. Kypärää suositellaan, mutta sen käyttämättömyydestä ei voi sakottaa. Kypärä kannattaa ehdottomasti pitää päässä, sillä monet sähkölaudoista ovat kiikkeriä ja vaativat harjoittelua.

Sähkölaudalla ajoa kannattaa harjoitella ennen liikenteen sekaan lähtemistä. Erityisen tarkkana kannattaa nopeissa käännöksissä, joita liikenteessä usein vaaditaan. Jarruttaminen sähkölaudalla vaatii usein varautumista, sillä laite ei pysähdy hetkessä. Joissakin sähkökulkuvälineissä on nappi, jota painamalla laite jarruttaa tehokkaammin. Napin käyttöä kannattaa harjoitella.

Vakuutusturva kuntoon

Kevyille sähköajoneuvoille ei lain mukaan tarvitse ottaa liikennevakuutusta. Onnettomuuden sattuessa ulkopuolisille aiheutuneet vahingot korvataan käyttäjän kotivakuutukseen sisältyvästä vastuuvakuutuksesta. Sähkölaudan ostajan onkin syytä tarkistaa, että vastuuvakuutus on kunnossa.

Vakuutusta tarvitaan myös varkaustapauksissa. Osa sähkökulkimista voi lukita kaukosäätimellä, mutta se ei estä varkaita nappaamasta laitetta mukaansa. Käyttäjän kannattaakin lukita laite samaan tapaan kuin polkupyörä eli kiinnittämällä se pylvääseen tai polkupyörätelineeseen. Kaukosäätimestä on kuitenkin hyötyä, sillä ajolukituksen voi avata vain samaa säädintä käyttämällä.

Maastoon ja maantielle

Kokeilimme aikaisemmin keväällä useita erilaisia sähkökulkuvälineitä. Markkinoilla on sekä kaupunkikäyttöön että vaativampaan maastoon soveltuvia malleja. Cross-henkinen maastomalli eroaa citylaudasta korkeammalla maavaralla.

Yksi hauskimmista variaatioista on istuttava malli, jolla kiihdytetään nojaamalla eteenpäin. Tämä versio sopii myös ikäihmisten käytettäväksi.

Katso lisää laitteista oheisista videoista!