Ruoan kotiinkuljetuksista verinen kilpailu – millä asein kisa voitetaan?

Ruoan kotiinkuljetuksen kova kilpailu on saapunut nyt Helsinkiinkin. Mittaa toisistaan ottavat suomalainen Wolt sekä Saksasta tännekin rantautunut Delivery Heron Foodora. Jo entuudestaan Delivery Heron talliin on kuulunut lisäksi Pizza-online.

Miten Wolt aikoo pärjätä kilpailussa?

– Kyllä se on parempi käyttökokemus, mihin olemme sovelluksessamme panostaneet”, kommentoi Slushin käytävillä yksi Woltin perustajista, sovellusta kehittävä Lauri Andler. Wolt on tehty ensisijaisesti mobiiliin ja sen design, käyttöliittymä ja tilausprosessi on saanut paljon kiitosta.

Aluksi keväällä lanseerattu keskittyi vain paikan päällä ja takeawayna nautittuihin ravintola- ja kahvilatilauksiin, mutta sittemmin kotiinkuljetus on ottanut vallan kesän ja syksyn aikana. Nyt Wolt-tilauksista jo enemmistö onkin kotiinkuljetuksia.

Wolt Slushissa

 

Wolt kertoi aiemmin tällä viikolla nostaneensa uuden kahden miljoonan euron rahoituskierroksen, jossa pääsijoittajana oli Supercellin perustaja Ilkka Paananen, jolle Wolt oli ensimmäinen suora sijoituskohde. Wolt kertoi myös laajentuvansa 5-10 uuteen kaupunkiin ja ulkomaille lähiaikoina, mutta näistä suunnitelmista yhtiö ei ole vielä hiiskunut tarkemmin.

Tuoreimpia Wolt-sovellukseen tulleita päivityksiä on hakupäivitys, jonka myötä voi poimia esiin vain ravintolat, jotka kuljettavat nykyiseen tilausjankohdan sijaintiin.

Wolt ei ole vielä suuremmin optimoinut kotiinkuljetuksensa toimintaa, mutta myös se on edessä jatkossa. Toistaiseksi Wolt-tilausten jakaantuminen ja ohjaus eri Wolt-kuriireille tapahtuu ihmisaivoin, mutta jatkossa optimointitarpeen kasvaessa kuvaan astuvat erilaiset monimutkaiset algoritmiit – tavoitteena tietenkin tuoda ruokaa asiakkailla aina mahdollisimman nopeasti ja sujuvasti.

Slushissa Wolt on esillä demoständillään, mutta Slushin ravintoloissa Woltilla maksaminen ei kuitenkaan onnistu. Esteeksi tulevat muun muassa yhteyksien toiminta on suuressa ihmisjoukossa. Slushista yhtiö onkin etsimässä ensisijaisesti potentiaalisia rekrytointikandidaatteja sekä yleistä näkyvyyttä.