Kommentti: Jotakin jäi puuttumaan uudesta Nokia-puhelimesta

 

Ensimmäinen uusi Android-Nokia-älypuhelin julkistettiin viikonloppuna. Vain Kiinassa myyntiin tuleva puhelin näki päivänvalon varsin nopeasti sen jälkeen, kun HMD Global joulukuun alussa sai valmiiksi Nokia-peruspuhelinten liiketoiminnan hankinnan Microsoftilta ja sen sopimus tavaramerkin lisensoinnista Nokian kanssa astui voimaan.

Nokia 6 oli koko ajan tarkoitus julkistaa tammikuussa päätellen sen odotettavasta myyntiintulosta jo tämän kuun aikana, jolloin se ehtii täpärästi mukaan vielä joulua vastaavaan kiinalaisen uudenvuoden sesonkiin. Lopulta julkistusajankohtaan saattoi kuitenkin vaikuttaa myös puhelimen myyntipakkauksen ja tietojen vuotaminen viikonloppuna – tosin ikuiseksi arvoitukseksi jää, oliko vuotoa nopeasti seurannut julkistus enemmän syy kuin seuraus vai toisinpäin.

Yllätys ensimmäisen uuden Nokia-älypuhelimen julkistus viikonloppuyönä Euroopan aikaa kuitenkin oli. Yllättävä oli myös tapa, jolla julkistus tapahtui: ei mitään erityistä ennakkohypetystä, ei tilaisuutta, ei millekään medialle tilaisuutta tutustua uutuuteen. Julkistus tapahtui vain julkaisemalla lehdistötiedote ja kiinankielinen tuotesivu.

Yllätys oli sekin, että Nokia 6 on tulossa myyntiin vain Kiinassa – ja vain yhden jälleenmyyjän, toki erittäin merkittävän, JD.com-verkkokaupan kautta.

Kaiken kaikkiaan vaikuttaa, että Nokia 6:n kanssa on toimittu kiireellä. Toki niin pitääkin, jos puhelimen haluaa tuoda myyntiin sesonkiin.

Aiheesta voi kuitenkin kysyä, oliko valittu toimintatapa järkevin. Ensimmäisen uuden Nokia-älypuhelimen voi julkistaa vain kerran. Ensimmäinen julkistus on ylivoimaisesti kiinnostavin tapahtuma, toinen jo vain jatkoa aiemmalle. Olisiko HMD Globalin pitänyt valmistautua julkistukseen paremmin ja tehdä se suurieleisemmin? Ehkäpä.

Tärkeintä on kuitenkin itse tuote. Jollei tuote ole kunnossa, ei menestystä kannata nykypäivän älypuhelinmarkkinoilla juurikaan haikailla.

Nokia 6 on kuin mikä tahansa muukin Android-älypuhelin.

Nokia 6:ssa häiritsee, ettei puhelinta tunnista Nokiaksi mistään muusta paitsi kahdesta Nokia-logosta – yhdestä edessä ja toisesta takana. Muuten se on kuin mikä tahansa muu moderni, alumiinirunkoinen ja tummanpuhuva Android-älypuhelin varustettuna hintaansa nähden asiallisilla teknisillä ominaisuuksilla. Tämä ei sinällään ole yllättävää, koska kyseessähän on pitkälti HMD Globalin elintärkeän kumppanin Foxconnin suunnittelema laite, joten valtavia Nokia-erikoisuuksia ei sopinut odottaakaan. HMD Globalilla on voinut olla tuotteeseen oma ohjaava panoksensa, mutta pääosa työstä ja mahdollisista vaihtoehdoista on kummunnut Foxconnilta. Ja kuten tiedetään, ei Nokia-HMD-Foxconn-yhdistelmässä Nokialla itsellään ole juuri muuta mitään tekemistä kehitystyössä. Se on antanut käyttöön vain nimensä ja lisensoinut samalla joukon patentteja.

Silti Nokia 6:een olisi kaivattu jotakin joka olisi tehnyt siitä Nokian.

Edes jokin yksi asia!

Se olisi voinut olla vaikkapa Nokia Tune -soittoääni. Tai legendaarinen matopeli uudistettuna esiasennettuna puhelimessa, minkä ympärille olisi voinut rakentaa myös kiinnostavan markkinointikampanjan. Jotain enemmän kuin vain kaksi Nokia-logoa.

Toki esimerkiksi Nokia 6:n sisältämistä soittoäänistä ei edes vielä ole tietoa, kiitos HMD:n vähäeleisen julkistuksen.

Nyt Nokia 6:n nokiamaisuus jäi vain latteiksi puheiksi lehdistötiedotteessa ”paljon rakastetuista Nokia-puhelinten tunnusmerkeistä laadusta, ylivertaisesta valmistuksen ammattitaidosta sekä väsymättömästä keskittymisestä kuluttajakokemukseen”. Näissä ei kuitenkaan oikeasti ole mitään tavallisesta poikkeavaa.

Toivottavasti seuraavat vielä vuoden 2017 alkupuoliskon aikana luvatut Android-puhelimensa HMD Global julkistaisi vähemmällä kiireellä ja paremmin valmistautuen – ja niihin olisi ehditty keksiä jo edes jotakin Nokia-henkistä ekstraa.