Applen myynti ei suju: Watchin menekki jäämässä aiemmasta

Paljastuksistaan tunnettu KGI Securitiesin analyytikko Ming-chi Kuo on laskenut ennustettaan kuluvan vuoden Apple Watch -toimituksista.

Kuo odottaa Applen nyt toimittavan vain 8,5-9 miljoonaa Watchia tilikautensa 2016 aikanaaikana, mikä on 15-25 prosenttia aiempia odotuksia vähemmän. Kuo nosti nyt uuden Apple Watch Series 2:n toimitusennusteita alle 10 prosentilla, mutta laski huomattavasti enemmän Apple Watch Series 1:n ennusteita.

Kalenterivuonna 2015 Apple Watcheja toimitettiin Kuon mukaan 10,4 miljoonaa kappaletta sen kahdeksan kuukauden aikana, mitä Watch markkinoilla ehti olla huhtikuisen lanseerauksensa jälkeen.

Aiemmin Kuo odotti vielä 10-10,5 miljoonan Watchin toimituksia tälle vuodelle. Apple ei ole kertaakaan kertonut Watchin tarkempia toimitusmääriä tai -liikevaihtoa.

Kuo näkee Apple Watch -kellon kohtaavan neljä suurta ongelmaa: 1) ”tappajasovellusten” eli todella hyödyllisten toimintojen puutteen 2) riittämättömän akunkeston 3) riippuvuuden iPhonesta sekä 4) monikosketusnäytön heikon soveltuvuuden puettavaan laitteeseen.

Apple Watchin muotoilu säilyi ennallaan uudessa Series 2:ssa. Se toi lisää suorituskykyä uudella piiriratkaisulla, sisäänrakennetun GPS-paikannuksen ja paremman vedenkestävyyden huomattavasti kirkkaamman näytön ohella.

Apple asemoi Watch-kellonsa toisen sukupolven mallin huomattavasti aiempaa enemmän fitness- ja urheiluseurantalaitteeksi – myös yhteistyöllä Niken kanssa. Näin se kilpailee suoremmin myös yksinkertaisempien aktiivisuusrannekkeiden markkinajohtajan Fitbitin kanssa. ”Uskomme, että Fitbitin tuotteita voidaan pitää iPodin kaltaisina niiden minimalistisen päätoiminnallisuuden sekä oivallisen designin myötä”, kommentoi Kuo Apple Watchin pahinta kilpailijaa.

Kuon mukaan uudet Apple Watch -mallit kiinnostavat ensisijaisesti vain kovimpia Apple-faneja, ensimmäisen sukupolven mallista päivittäviä ja yleensäkin pienempiä joukkoja massamarkkinan sijaan.