Vuoden Auto Suomessa 2018 -kilpailu käynnissä – mukana ennätysmäärä ehdokkaita

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Kilpailu suomalaisille tärkeimmän automallin tittelistä on jälleen käynnissä. Kyseessä on neljäs vuosi putkeen, kun Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet pääsevät valitsemaan Vuoden Auto Suomessa -tittelin ansaitsevan auton.

Tällä kertaa palkinnosta kilpailee ennätysmäärä ehdokkaita. Viimeisen vuoden aikana kilpailuun oikeutettuja malleja on esitelty peräti 39 kappaletta. Valikoimasta löytyy jälleen kaikkea pikkuautoista, kompaktien katumaasturien kautta isoihin perheautoihin. Uutuusarvon lisäksi valintaperusteina ovat rahalle saatava vastine sekä auton ominaisuudet kuten ajettavuus, tilat, mukavuus, ympäristöystävällisyys ja tekninen edistyksellisyys.

Tässä ehdokaslista kokonaisuudessaan, ja auton nimen kautta pääset tutustumaan autoon tarkemmin.

Alfa Romeo Stelvio
Audi Q5
BMW 5-sarja
BMW X3
Citroën C3
Fiat Tipo
Ford Fiesta
Honda Civic
Hyundai i30
Jeep Compass
Kia Picanto
Kia Rio
Kia Stonic
Kia Stinger
Land Rover Discovery
Lexus LC 500h
Mazda CX-5
Mini Countryman
Nissan Micra
Opel Crossland X
Opel Grandland X
Opel Insignia
Peugeot 5008
Porsche Panamera
Range Rover Velar
Renault Zoe
Renault Scénic/Grand Scénic
Renault Koleos
Škoda Kodiaq
Seat Ibiza
Seat Arona
Subaru XV
Suzuki Ignis
Suzuki Swift
Toyota C-HR
Volkswagen Polo
Volkswagen T-Roc
Volkswagen Arteon
Volvo XC60

Kilpailu alkaa varsinaisesti tänään tiistaina 14. marraskuuta, kun toimittajat pääsevät tutustumaan uusiin autoihin ensimmäisen koeajopäivän merkeissä. Tämän jälkeen jokainen toimittaja valitsee omasta mielestään kuusi parasta ehdokasta, minkä jälkeen kuusi eniten ääniä saanutta autoa etenee toiselle kierrokselle. Nämä finalistit julkistetaan marraskuun 23. päivä. Kilpailun voittaja julkistetaan 13. joulukuuta järjestettävässä Auto- ja Liikennegaalassa.

Edelliset Vuoden Auto Suomessa -tittelin ansainneet autot ovat ovat olleet Volkswagen Passat (2015), Opel Astra (2016) ja Volvo S/V90 (2017).

Kuvat: Mikko Autio