Volvo V40:n vakiovarusteeksi jalankulkijoiden turvatyyny

Kesän jälkeen myyntiin tuleva uusi Volvo V40 on hyvännäköinen ja täynnä turvatekniikkaa. V40 on ensimmäinen automalli, jossa jalankulkijoiden turvatyyny on vakiovaruste – jopa Suomessa.

Kun auto törmää jalankulkijaan, vakavimmat päävammat aiheutuvat iskuista konepellin alapuoliseen kovaan rakenteeseen, tuulilasin alareunaan ja A-pilareihin. V40:n ainutlaatuinen turvatyynyjärjestelmä kattaa juuri nämä alueet.

Turvatyyny aktivoituu, jos järjestelmä tulkitsee V40:n etuosaan upotettujen seitsemän anturin välittämät signaalit niin, että törmäys on tapahtunut jalaksi tulkittavaan kohteeseen.

Tuulilasin alalaidan ja A-pilarit kattava turvatyyny nostaa täyttymisen aikana konepellin saranapuolta kymmenen senttiä. Välin ansiosta konepelti mahtuu muuttamaan muotoaan ja vaimentaa näin jalankulkijaan kohdistuvaa iskua. Järjestelmä on aktiivinen nopeuksissa 20–50 kilometriä tunnissa.

V40:n vakiovarustukseen kuuluu myös City Safety. Tämän Volvon jo aiemmin esittelemän järjestelmän toimintaa on kuitenkin parannettu. Automaattisen täysjarrutuksen maksiminopeus on noussut 30:sta 50 kilometriin tunnissa, joten kaupunkinopeuksissa tapahtuvien yhteentörmäysten välttämiseksi kehitetty järjestelmä toimii nyt nimensä mukaisesti kaupunkinopeuksissa.

Molemmat hienot turvajärjestelmät ovat Suomessa vakiona perusvarustelusta alkaen, joten V40 on C-segmentin perusturvallisin auto.

Suomessa elo-syyskuussa myyntiin tulevan Volvo V40:n koeajon voit lukea 15.8. ilmestyvästä Teknarista.

Pekka Virtanen