Vanhan merkin uusi tuleminen – koeajossa Husqvarnan uusi katupyörä

Husqvarna on tehnyt moottoripyöriä jo yli 110 vuotta. Värikkäiden vaiheiden jälkeen merkin moottoripyöräosastolla puhaltavat uudet tuulet.

Tykkäsimme

Moottorista

Alustan komponenteista

Käsiteltävyydestä

Runkoon integroidusta tankista

Emme tykänneet

Muistuttaa turhan paljon KTM:n sisarmallia

Pehmeistä keulan värinänvaimennuskumeista

Hinta alkaen 12 570 €

Harva tietänee, että Husqvarna on maailman toiseksi vanhin moottoripyörämerkki. Ruotsalaisessa Huskvarnan kaupungissa valmistettiin ensimmäiset moottoripyörät nimittäin jo vuonna 1903. Moottoripyörämaailmassa lähinnä motocross- ja enduropyöristä tunnettu valmistaja on vaihtanut omistajaa useaan otteeseen. 1980-luvulla Husqvarnan muusta toiminnasta erkautettu osasto on päätynyt Cagivan ja BMW:n omistuksien kautta itävaltalaisen KTM:n alaisuuteen.

Husqvarna on samalla siirtynyt katupyörien maailmaan, ja mielenkiintoinen uutuus on suosiotaan kasvattavaan luokkaan sijoittuva 701 Supermoto. Se on käytännössä ensimmäinen Husqvarnan uuden ajan katupyörä. Pyörässä on paljon tuttuja piirteitä vanhemmista Husseista, ja nykyisen omistajan rooli näkyy KTM:ltä lainattujen komponenttien muodossa. Hallintalaitteissa puolestaan näkyy kilpapyöristä perityt geenit yksinkertaisuuden ja selkeyden muodossa.

Tärkeimpänä komponenttina pyörän kromimolyrunko on kuitenkin Husqvarnan omaa käsialaa. Keulakulma on KTM:n sisarmallia jyrkempi ja runko on kapeampi. Erikoisuutena on muovinen takarunko, johon on integroitu 13 litran polttoainesäiliö. Sijoittelu mahdollistaa kuljettajan liukumisen eteen tiukoissa jarrutuksissa ja neulansilmämutkissa. Kokonaisuutena pyörä on myös erittäin kevyt, sillä kuivapainoa kertyy vain 145 kiloa.

Moottorina 701 Supermotossa toimii 690-kuutioinen neliventtiilikone, joka tuottaa 67 hevosvoimaa. Moottorin voimavarojen ja taakse sijoitetun tankin seurauksena keula meinaa nousta jopa tahattomasti kolmella ensimmäisellä vaihteella. Alustan virkaa hoitavat laadukkaat WP:n iskunvaimentimet sekä edessä että takana. Sateen kastelemilla vuoristoteillä alusta ja ABS-toiminnolla varustetut tunnokkaat jarrut vakuuttavat, ja myös pyörän ketteryys tulee tiukoissa kaarteissa hyvin esille.

Näppäriä supermotoja käytetään paljon myös rata-ajoon, joten kävimme kokeilemassa pyörää suljetulla radalla. Näyttävien luisujen lisäksi pyörällä onnistuu monenlainen kikkailu helposti. Näissä tilanteissa ajamiseen saa paremman ja tuntuman kytkemällä ABS-järjestelmän pois päältä. Lisäksi suorituskyky osoittautuu vähintäänkin riittäväksi, sillä jo vitosvaihteella nopeus nousee lähes lukemaan 180 km/h.

Kokonaisuutena Husqvarna 701 Supermoto on mainio katupyörä, jolla ei tule tylsä radallakaan.

Husqvarnan koeajo tänään 4.5. Teknavin 11. tuotantokauden kahdeksannessa jaksossa klo 22.40 MTV3

Husqvarna 701 Supermoto
Moottori: 690 cm3
Teho: 49 kW (67 hv) @ 7,500 r/min
Vääntö: 68 Nm / 6,000 r/min
Vaihteisto: 6 vaihteinen
Mitat: Akseliväli 1 480 ± 15 mm, istumakorkeus: 890 mm
Kuivapaino: 145 kg

Toimittanut: Janne Uskali

comments powered by Disqus