Uusi Navara hienostelee – mutta ei maasto-ominaisuuksillaan

Isojen lava-autojen suosio on Euroopassa lisääntynyt viime vuosina. Nissan esittelee aikaisempaa hienostuneemman ja pitkällä 5 vuoden takuulla varustetun Nissan NP300 Navaran.

Nissanilla on vuosikymmenien kokemus lava-autojen tekemisestä. Nyt täysin uuteen Navaraan kuitenkin halutaan tuoda entistä enemmän vaikutteita sekä crossovereista että katumaastureista käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Tällä pyritään ennen kaikkea mukavuuden lisäämiseen kuitenkaan maasto-ominaisuuksista ja kestävyydestä tinkimättä.

Auton muotoilu on päivittynyt huomattavasti sulavalinjaisemmaksi. Samalla alustaa on uudistettu etenkin takapään osalta, ja esimerkiksi Double Cabin kokonaan uusi monipistetuentaan perustuva takajousitus on 20 kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Tarjolla on myös lehtijousilla varustettu King Cab -malli, jonka uudistettu takajousitus on 7 kiloa edeltäjää kevyempi.

Uusi Nissan NP300 Navara on uusien teknisten ratkaisujen lisäksi huomattavasti edeltäjäänsä paremmin varusteltu. Varusteluun kuuluvat muun muassa koko ympäristön näyttävä kamerajärjestelmä, 7-tuumaisella näytöllä varustellu multimediajärjestelmä, LED-ajovalot, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, vakionopeudensäädin, alamäkihidastin sekä avaimeton keskuslukitus.

Pellin alta löytyy uusi 2,3-litrainen dCi-dieselmoottori, joka tulee tarjolle kahtena tehoversiona: 120 kW (160 hv) ja 140 kW (190 hv). Vaihteistoksi näihin on tarjolla kuusiportainen manuaalivaihteisto tai seitsemänvaihteinen automaatti, joiden kautta voima välitetään edeltäjään pohjautuvan nelivetojärjestelmän kautta eteenpäin. Takavedolta voi siirtyä nopealle nelivedolle jopa 100 km/h nopeudessa. Neliveto on myös varustettu alennusvaihteistolla ja tasauspyörästön lukolla haastavia tilanteita varten.

Työkäyttöä ajatelle NP300 Navara tarjoaa kilpailukykyisen yli tonnin kuormankantokyvyn sekä 3 500 kilon vetokyvyn. King Cabin lavan pituus on 1 788 mm ja Double Cabin 1 578 mm. Suomen hintoja ei ole vielä julkaistu.

comments powered by Disqus