Uusi Focus ST saa vaihtoehdoksi dieselmoottorin

Ford esitteli ensimmäisen Focus ST:n vuonna 2002. ST on edustanut Focus-malliston urheilullisempaa päätä ja on tällä hetkellä malliston tehokkain versio. Nyt julkistetussa kevyesti päivitetyssä versiossa on tuttu 2-litrainen 250 hevosvoimainen EcoBoost-turbomoottori, mutta tarjolle tulee myös ensimmäistä kertaa dieselvaihtoehto. 2-litraisesta TDCi-turbodieselistä puristetaan tehoa 185 hevosvoimaa ja 400 Nm vääntöä. Molemmat moottorit ovat varustettu start-stop –toiminnolla ja tämän avulla bensiinimoottorisen mallin polttoainetehokkuus on parantunut kuudella prosentilla.

Focus ST:n ajettavuus on ollut aina kohdallaan, mutta uudistuksessa sitäkin on hiottu parempaan suuntaan. Alustaa on päivitetty jousituksen ja iskunvaimennuksen suhteen, ja myös ajonvakautusjärjestelmän toimintaa on muokattu.

Ulkoisesti suurimmat muutokset ovat tapahtuneet ajo- ja sumuvalojen uudelleen muotoilussa. Myös sisätiloja on uudistettu, mikä näkyy ennen kaikkea ohjaamon vähäisempänä nappulamääränä. ST:ssä nähdään nyt ensimmäistä kertaa Ford Sync 2 –järjestelmä, joka on varustettu 8-tuumaisella kosketusvärinäytöllä. Kokonaisuus on aikaisempaa selkeämpi ja käyttäjäystävällisempi.

Uudistettu Focus ST tulee Suomeen alkuvuodesta 2015 ja hinnat julkaistaan myöhemmin. Korimallivaihtoehtoina ovat edelleen 5-ovinen hatchback ja farmari.