Upside down – VW-pienokainen tuntuu kokoistaan isommalta

VW on päivittänyt pienimmän mallinsa eli Upin. Uuden turbokoneen myötä sillä ei jää isompien jalkoihin

Tykkäsimme

kompakteista ulkomitoista taajamapyörittelyssä

matkustamo tuntuu kokoistaan avarammalta

litrainen bensaturbo antaa terhakat kyydit

jousituksesta

Emme tykänneet

automaatin ystäville tarjolla vain robottivaihteisto ja vain 75 hv moottorin yhteyteen

Suomeen vain keskimmäinen eli move up -varusteversio

Suomeen kesä 2016
Hinta alkaen 13 814 e

Varsinaiset uudistukset on käyty nopeasti läpi. Uudet puskurit eteen ja taakse, uudistetut päiväajovalot ja takavalot, sumuvaloihin kulmavalotoiminto, vilkut sivupeileihin, uusi vannemuoti, pituutta lisää kolariturvallisuuden parantamiseksi kuuri senttiä, uusia kangasverhoiluja, uusia kojelaudan somisteita, uusi monitoimiratti ja uusi moottoriversio konepellin alle.

Varustelistaa on puolestaan täydennetty peruutuskameralla, sadetunnistimella, uudella älypuhelimien kanssa yhteen pelaavalla monitoiminäytöllä sekä ajovaloihin lisätyllä saattotoiminnolla.

Tämän lisäksi väripalettia on vielä raikastettu; valittavana on yhteensä 13 ulkoväriä ja yksilöllisyyttä korostaville kolme eriväristä kattoa. Suomessa tosin ainoa erillisväri kattoon on musta – ja se tulee Style-varustepaketin yhteydessä.

Ajossa suurin mielenkiinto kohdistuu tietysti Upissa uuteen moottorivaihtoehtoon eli litraiseen ja kolmisylinteriseen turboon. 90-heppaa ei ole järjettömän paljon, mutta Up painaa alle tuhat kiloa, joten liikkuminen on erittäin vaivatonta. Turbon voima on helppo tuntea, isompaa vaihdetta voi lyödä huoletta sisään varsin ripeään tahtiin. Tätä autoa ei ajeta kierroksilla vaan voimalla. Moottorin paras vääntö löytyy jo 1 500 kierroksen kohdalta.

Up on ollut alusta alkaen kokoistaan isomman auton oloinen niin tiloiltaan kuin ajettavuudeltaankin, ja turbon myötä tunne sen kuin korostuu. Meno on terhakkaa, kyseessä ei todellakaan ole mikään nuhapumppu. Oman haukuutensa ajoon tuo myös koneen kolmipytylle tyypillinen pieni vibraus ja kurnutus.

Koko mallistossa perusvaihteisto on 5-portainen manuaali, joka pelittää täsmällisesti näpäköillä siirroilla. Ja kun turbossa on vielä yllin kyllin voimaa, keppiä ei tarvitse hämmentää jatkuvasti. Hyvä niin, sillä automaattia tai edes automatisoitua manuaalia ei turbon yhteyteen edes saa.

Taajamapyörittelyssä Up on näppärä ja ketterä, ja 3,6 metriä pitkäksi autoksi se on myös yllättävän vakaa moottoritiellä. Tässä auttaa tietysti auton mittoihin nähden pitkä akseliväli, pyörät ovat aivan auton kulmissa.

Myös jousitus edistää mukavaa matkantekoa. Alakerta ei juurikaan pompota, ja ainoastaan tiessä olevat terävimmät epätasaisuudet tärskäyttävät läpi ohjaamoon.

Uuden moottorin lisäksi toinen merkittävä uudistus on se, että kojelautaan saa nyt telakoitua älypuhelimen, joka integroituu Bluetoothin välityksellä auton kojelaudassa olevaan näyttöön. Järjestelmä tukee kaikkia iOS- ja Android-puhelimia. Järjestelmän yksi näppärimpiä sovelluksia on kirjaintunnistin eli puhelin toimii tavallaan touchpadina. Näytölle piirretään siis navigoitaessa tai osoitekirjaa tai soittolistaa selattaessa haun ensimmäinen kirjain. Toki kirjaimia voi piirtää enemmänkin, jolloin haku vain tarkentuu.

Taloudellisesta ajosta kiinnostuneille tarjolla on ThinkBlue-applikaatio, joka opastaa kuljettajaa säästeliääseen ajotapaan analysoimalla tämän ajotapaa. Kulujen säästämiseksi maailmalla voi navigoida myös off line -tilassa, ja karttoja (TomTom) voi päivittää kuuden vuoden ajan.

Suomeen ensimmäiset Upit saapuvat kesän aikana, ja mallisto on rajattu melko tiiviiksi. Tämän ymmärtää, sillä vuositasolla Suomessa myydään vain noin 200 Upia. Valittavana ovat toki kaikki kolme moottoriversiota (60, 75 ja 90 hv), mutta varustetasoja on aluksi esimerkiksi vain yksi eli move up. Lisäksi automatisoidun manuaalivaihteiston saa vain 75-heppaisen moottoriversion yhteyteen. Myös maakaasuversio eli eco-Up ja sähköauto eli e-up saadaan Suomeen, mutta vasta vähän myöhemmin syksyllä.

Volkswagen Up 1.0 TSI
Moottori 999 cm3, R3 turbo
Teho 66 kW (90 hv) / 5 000-5 500 r/min
Vääntö 160 Nm / 1 500-3 500 r/min
0-100 km/h 9,9 s
Huippunopeus 185 km/h
EU-kulutus 4,4 l/100 km
CO2-päästöt 101 g/km
Mitat Pituus 3 600 mm, leveys 1 645 mm, korkeus 1 478 mm, akseliväli 2 407 mm
Tyhjäpaino 936 kg
Tavaratila 251-959 l

Kuvat: Vesa Eskola

comments powered by Disqus