Tulossa: Mersun A-sarjaan AMG-malli

Niitit tuikkivat AMG-tuunatun A 250 Sportin maskissa, mutta ensi vuonna A-sarjan tähdeksi esitellään aito AMG

Teknari koeajoi Mercedes-Benzin täysin uusiksi laittaman pikkumallin Sloveniassa. Perusmallien koeajojen jälkeen – tosin Suomessa myyntikärjen muodostavat 180-mallinumeroiset bensa- ja dieselmallit puuttuivat, eikä koeajoautojen varustelukaan ollut vaatimattominta tasoa – tarjolla oli illan hämärtyessä A 250 Sportin tyypitystä lentokentälle rakennetulla radalla.

A 250 Sport ei ole niin kova raaseri, etteikö sitä voisi antaa katuajoon, mutta malli on vasta esisarja-asteella. 211-hevosvoimainen A 250 Sport tulee myyntiin vasta loppuvuodesta. Myös dieselmalliston huipulle tulevasta 2,14-litraisesta A 220 CDI:stä tulee tarjolle Sport-versio.

7-portaisella kaksoiskytkinvaihteistolla varustetussa A 250 Sportissa on sama 2-litrainen kone kuin reilut 45 000 euroa maksavassa A 250 BlueEfficiencyssä (BE). Myös autojen suorituskyky on sama: kiihtyvyys 0–100 km/h 6,6 sekuntia ja huippunopeus 240 km/h.

Sen verran mukavasti A 250 Sport kiihdytyksissä paukkuu, että kohonneille kulutus- ja päästöarvoille löytyy joku peruste. A 250 BE:n normikulutus on 6,1–6,2 l/100 km, Sportin 6,4 l/100 km. CO2-arvot ovat vastaavasti 143–145 ja 148 g/km.

A 250 Sport on AMG:n tuunaama malli, jolle ei ole vielä Suomessa hintaa. Malli perustuu AMG Sport -paketilla varusteltuun malliin, jossa on lisäksi ulkoisia ja sisäisiä lisäelementtejä.

18-tuumaiset AMG-kevytmetallivanteet ovat erilaiset kuin lähtöaihiossa, ja puolien välistä näkyy punainen jarrusatula.

Huomattava ulkoinen ero on maski, joka on muissa A-sarjan autoissa varustetasosta riippumatta kaksiripainen. Yhdellä poikkipuolalla varustetussa maskissa on timantteja muistuttava niititys. Etu- ja takahelmassa on punainen koristelista, ja ajovaloa reunustaa punainen kehä.

Punainen teema jatkuu sisätiloissa: turvavyöt ovat punaiset, samoin kojelaudan pyöreiden ilmanottoaukkojen kehykset.

AMG ei tarkoita pelkästään ulkoisia yksityiskohtia. A 250 Sport taittuu hyvin lentokenttäradan mutkiin, sillä siinä on AMG:n kehittämä etuakselisto ja siihen sovitettu vaimennus.

AMG-tuunatit A 250 Sport ja A 220 CDI Sport ovat Mersun kompaktin kokoluokan autojen eli A- ja B-sarjan tähän saakka kovimmat mallit.

Huippusuorituskykyinen A 45 AMG

AMG:n osuus uuden A-sarjan kehitystyössä ei kuitenkaan rajoitu vain lievään tuunaukseen, sillä tarjolle tulee ensi vuoden alkupuolella ensimmäinen pienen kokoluokan AMG-Mersu. Mercedes-Benz julkisti huippusuorituskykyisen pikkumallinsa faktat tämän uutisen julkipanon jälkeen. Tarjolla on toistaiseksi vain auton tekniikkaa valottava esitelehtisen kansikuva.

A 45 AMG avaa Mercedes-AMG:lle kokonaan uuden asiakasryhmän, 30–45-vuotiaat eli merkittävästi nuoremmat kuin perinteiset AMG-asiakkaat. Mercedes-AMG aikoo jatkossa tuoda markkinoille muitakin kompaktikokoluokan suorituskykyisiä automalleja.

– Tavoitteenamme on valmistaa dynaamisin, voimakkain ja tehokkain nelisylinteriseen moottoriin perustuva tuotantomalli. A 45 AMG on myös olennainen osa AMG Performance 50 -kasvustrategiaamme yhtiömme 50-vuotisjuhlien kynnyksellä, kertoo Mercedes-AMG:n pääjohtaja Ola Källenius A 45 AMG:n tiedotteessa.

– Olemme jo päättäneet laajentaa mallistoamme nykyisistä 22 mallista noin 30:een. Haluamme kasvattaa globaalia myyntiämme nykyisestä noin 20 000 autosta yli 30 000 autoon 50-vuotisjuhliimme mennessä, kertoo 45. toimintavuottaan juhlivan Mersu-pajan pääjohtaja.

Uusi A 45 AMG on varustettu 2-litraisella, nelisylinterisellä AMG-turbomoottorilla, joka on kehitetty erityisesti tätä mallia varten. Moottorin suorituskyky ja polttoainetaloudellisuus ovat kokoluokassa ennennäkemättömät, sillä esimerkiksi huippuvääntö kohoaa merkittävästi yli 400 newtonmetrin.

Voimalinjaan kuuluvat myös AMG Speedshift DCT 7 -kaksoiskytkinurheiluvaihteisto ja suorituskykyä painottava nelivetoteknologia. Tarkan ajotuntuman ja käsiteltävyyden takaavat AMG-urheilujousitus, ajonopeuden mukaan säätyvä ohjaus, AMG-jarrujärjestelmä ja 3-portainen ajonvakautus, johon kuuluu myös Sport-ajotilan valintamahdollisuus.

Uuden mallin ja moottorin myötä Mercedes-AMG kasvattaa myös tuotantokapasiteettiaan. A 45 AMG:n turbomoottorit valmistetaan omalla tuotantolinjallaan Mercedes-Benzin moottoritehtaalla Kölledassa, jossa lisäksi tuotetaan Mercedes-Benzin A- ja B-sarjoissa käytettäviä nelisylinterisiä moottoreita.

Pekka Virtanen

comments powered by Disqus