Tulevaisuuden Audi kerää tien montuista energian talteen

Oletko ajatellut, kuinka paljon energiaa auton iskunvaimentimet välittävät? Joka ikinen tien epätasaisuus liikuttaa yleensä pystyyn asennettua iskunvaimenninta, joka hävittää siihen tulevan energian pääasiassa lämpönä. Audin uusi 48-volttiseen sähköjärjestelmään kytketty elektromekaaninen iskunvaimennusjärjestelmä kerää tämän energian talteen ja ottaa sen hyötykäyttöön.

Audin eROT-järjestelmän perustana toimii perinteisten pystysuuntaisten iskunvaimentimien sijaan vaakatasossa taka-akselistossa sijaitsevat sähkömoottorit. Pyörän pystysuuntaiset liikkeet ohjataan näihin moottoreihin, joiden ohjauksella pystytään vaikuttamaan puolestaan renkaan liikkeisiin. Eli käytännössä kyseessä on portaattomasti säädettävissä oleva iskunvaimennuksen ohjaus, josta saadaan myös pystysuuntaisesta liikkeestä syntyvä energia talteen. Tämä varastoidaan 0,5 kWh:n akustoon, josta energia voidaan konvertterin avulla siirtää autoissa yleisesti käytössä olevaan 12-volttiseen sähköjärjestelmään.

Tunnetusti pienistä puroista muodostuu iso virta, ja tämä pieni talteen saatava energia mahdollistaa kaikkien tavoittelemaa polttoainesäästöä. Audin tulevaisuudensuunnitelmien mukaan 48-volttinen järjestelmä hoitaa suoraan hybridijärjestelmää. Iskunvaimentimien roolia hoitavan moottorin keräämällä energialla päästäisiin tällaisessa järjestelmässä parhaimmillaan 0,7 litran polttoainesäästöön sadalla kilometrillä.

Kuva: Audi